Nuffnang

Kisah terkini Wansteddy's

Thursday, August 12, 2010

Lagu Raya :Giveaway & Contest

Contest & Giveaway ini dianjurkan oleh Nurul dari blog Tecik, Tenit, Tomel. Jom beramai-ramai kita memeriahkan contest sempena Hari Raya ni. Memang kreatif dan menarik sekali kategorinya.





Ada sebuah lagu raya yang setiap kali menjelang Ramadhan dan Syawal mesti buat aku terkenang-kenang dari dulu sampai sekarang. Judulnya Di Hari Kemenangan ini nyanyian M Daud Kilau.

Ketika muda: hensom sekali

Kalau kita dengar rentak lagu dan lirik lagunya memang menangkap betul. Kita ikut terbuai nak dendangkannya sekali. Tolong lupakan video klipnya. Memang jelas bikin ketawa. Aku memang tak faham kenapa kalau video-video klik M Daud Kilau je mesti ada penari pakai baju beropol-ropol, seksi, dan berwarna terang-terang. Tarian pun hampir sama je untuk semua jenis lagu. hahahaa.... Memang bikin kelakar. Tapi itulah trademark beliau. Kalau dah takde gaya tu kita pun rasa macam kureng je persembahan beliau kan.

Berbalik pada konsep contest: Kenapa aku suka lagu tersebut?


Lepas habis belajar di UiTM dulu, aku bercuti dalam tempoh setahun lamanya. Tapi dalam tempoh tu aku bekerja pindah randah buat sementara nak tunggu tawaran kerja tetap ni. Kebetulan ketika tu mak aku tolong mengasuh anak sepupunya yang baru meninggal dunia. Anak saudara mak ni dua orang. Aku lupa umur sebenar dorang tapi sekitar 11 tahun dan sorang lagi 12 tahun.

Lepas balik kerja sambilan tu elok je aku nak berehat budak dua orang ni ada-ada je yang dorang buat sampai aku rasa geram betul. Aku pun tak tahulah kenapa. Ikutkan dorang ni baik-baik saja. Tapi agaknya sebab nakkan perhatian atau masih segan dengan keluarga kami. Sebab tu dorang menakal sikit. Tapi kelakarnya ada suatu insiden tu, ketika tu aku mintak tolong budak berdua cuci tingkap sekali dengan aku. Dorang buat kerja pun sambil lewa. Elok aku nak marah, dorang nyanyi rangkap lagu ni.


"Oo... oooo... Selamat Hari Raya!
Selamat Hari Raya.....!
bersyukur pada yang esa...
di hari kemenangan ini...
kita masih dapat bersama"


Haih... yang menggelegak nak marah tengok dorang buat kerja main-main jadi sejuk. Terbahak aku gelak dengan peel dorang ni.

Tak lama lepas tu dorang dijaga pulak oleh pakcik aku. Masa tu rasa kesian jugak kat dorang, takde mak. Bapak pulak lari tinggalkan dorang. Yang buat aku bertambah sayu, baru beberapa tahun lepas salah seorang dari dua beradik ni meninggal dunia sebab kemalangan. Yang si abang yang meninggal. Si adik memang nampak kehilangan sebab dorang rapat sangat macam kembar. Sekarang khabarnya si adik dah tinggal dengan keluarga sepupu mak aku. Aku harap hidup Tarmimi lebih baik di situ.

Lagu M Daud Kilau ni membangkitkan nostalgia. Kenangan pada budak berdua tu. Kalaulah aku jaga dorang lebih baik tentu aku kurang rasa ralat begini. Semoga roh arwah Mizi dan ibunya dicucuri rahmat, amin...


Contest berlangsung hingga 15 september 2010

4 comments:

qasehadam @ nurul said...

thanks wan join..ensemmnye DMDK masa memude hihikk..sedih cite wan..mst wan selalu teringat kan..
samat ari raya gak..nnt dtgla umah berhari raya uhukss

Wansteddy Tales said...

nurul ~ itu le, xpecaya mula2 google td hehe...

tiap kali raya mesti terkenang kisah ni. mmg susah nk lupa >< sbb tu saya selalu rs sayu bile dgr lagu ni huhu

insya'allah nurul >< kalau area2 KL no problem ><

kakyong said...

wans,
kakyong rasa mcm nak menggelek plak pepagi hari ni...

Momma Mia said...

wah evergreen kan lagu tuh... good luck wan...