Nuffnang

Kisah terkini Wansteddy's

Thursday, September 30, 2010

Jaga bahasa kamu!


Okey lanjutan edisi berang kat facebook hari ni. Aku malas nak ulas lanjut.... Tak payah tanya detail la ek. Ini edisi luahan perasaan je. Korang tahu isi hati aku sudahlah kot.

Kalau pertama kali kita bersua tak kisahlah alam maya ke versi hidup ke... bertemu dengan manusia yang baik pada rupa dan nama semata-mata... Tapi hatinya busuk lebih sikit dari belacan, memang rasa macam nak piat-piat je telinga encik kurang asam itu.
Nilai pengalamannya mungkin banyak sebab tu boleh kena darah tinggi. Tapi adabnya kurang yaaaaa amat... Kesiannnn... ada jugak manusia rendah kuasa siviknya. Setahu aku subjek budi bahasa ni proses belajar yang paling mudah dan tak perlu nak belajar tinggi pun hingga ke tahap PHD. Ini ada juga manusia perasan hebat tapi....

Balik sekolah sila buka buku Pendidikan Moral. Orang melayu ke, cina ke, india ke, apa bangsa pun, buka je buku tu. Sama-sama kita belajar adab budi bahasa. Dari kecil di didik jadi insan berbudi, habis sekolah ko jadi manusia sengal pulak ek. Sesuka hati melabel orang macam tu macam ini. Bah.... Kalau kau hebat sangat kau tak bersikap macam orang sengal tahu. Setahu aku orang yang hebat pun tak pernah pandang rendah pada orang lain hatta pengemis sekalipun! Ini baru bernama sikitttttt je dah nak berlagak. Pooodah! Ha... semua kata baik-baik aku tertulis ni. Marah punya pasal.

Moral yang aku belajar hari ini. Orang yang hebat tak semestinya hebat isi hatinya. titik.

6 comments:

maslinamansor said...

sabar2... :)

Wansteddy Tales said...

maslina mansor ~ itu edisi sabar sambil menulis. kalau edisi super berang segala tut tutttt terkeluar kekeke... marah yg masih terkawal :P

sarah-najwan said...

salam..biasalah..nama lagi manusia..bykkan bersabar je sb Allah maha adil..

mama zharfan said...

manusia ni kan mcm2 ragam..tak pyh layan sgt..buat bazir masa ajer

Wansteddy Tales said...

sarah najwan ~ moga2 hati encik itu terbuka utk bersikap sopan dan santun :)

Wansteddy Tales said...

mama zharfan ~ kekeke... kdg2 pelik jugak dgn tabiat menjelikkan sesetgh org yg suka mengejek ckp yg xelok nk rendah2kan org. tu yg buat panas tu. tp ble kenang2 kalau layan org jenis tu, kita jd ikut sama mcm org tu. mmg kategori org yg harus dielakkan. klu layan dpt skt hati :)