Nuffnang

Followers

Friday, April 10, 2020

Robot Makcik Kiah 19

Tiba-tiba nama Makcik Kiah trending, habis glamer seantero Malaya. Sampaikan robot pun dinamakan bersempena nama dia. 

Robot yang diberi nama “Makcik Kiah 19” (MCK19) atau akronim KIAH: K-Key I-Innovations A-Assisting H-Healthcare ni merupakan Robot Penghantaran Pertama Buatan Malaysia! Peranan dia macam pembantu kat hospital. Dengan bantuan Makcik Kiah 19, kurang sikit beban tugas frontliner dan kurang risiko terdedah pada jangkitan sepanjang depa berkhidmat pada pesakit Covid-19.

Robot ni ada sejenis ai: Internet of Things (IoT) yang boleh diakses dari komputer, tablet atau telefon pintar. So  pengguna boleh berinteraksi dengan robot walaupun berada di luar kawasan hospital. Selain itu ia turut dilengkapi dengan sistem keselamatan yang hanya boleh diakses oleh admin yang dibenarkan sahaja. 

Prototaip ni dicipta oleh oleh DF Automation & Robotics Sdn. Bhd. Pembuatannya mengambil masa kurang dari dua minggu. Robot ni hasil usahasama MOSTI, MITI, MTDC, Hospital Canselor Tuanku Muhriz UKM (HCTM), DF Automation & Robotics Sdn Bhd (DF), Universiti Teknologi Malaysia, Kementerian Kesihatan Malaysia, hospital dan industri.

Macam mana sis boleh dapat info ni? Ofkos dari page FB rasmi MOSTI. Sebenarnya nak design poster infografik pasal robot Makcik Kiah 19 ni. Tapi sebabkan tak dapat arahan dari bosses, tak beranilah nak pandai-pandai design. Apa pun semoga MCK19 dapat menyumbangkan bakti pada negara!

Kita belum menang.
Tapi kita juga belum kalah!

#covid19 #stayathome #workformhome

No comments: