Nuffnang

Monday, November 9, 2009

segalanya aliya damia

Thursday, November 5, 2009

19 bulan baru terima Suntikan MMR

Banyak lak kerja nak kena setelkan harini. Selasa dan Rabu lepas aku cuti sebab Damia kena tahan wad separuh hari. Dah 19bulan baru nak cucuk 1 tahun! Bulan 3 tahun ni sepatutnya Damia dah terima suntikan 1 tahun. Tapi kerana kulitnya yang menghidapi eczema yang serius, doktor sarankan kami tangguh bagi suntikan tersebut. Sepanjang masa Damia masih belum disuntik, aku selalu risau. Suntikan MMR tu sangat penting nak cegah 3 jenis penyakit.

Disebabkan Damia alah dengan coklat, tenusu dan telur, aku sangat risau bila doktor suntik Damia. Kalaulah naik alergiknya terpaksalah kami bermalam lagi di wad hospital. Tak mahuuu.... Aku dah cukup2 serik nak bermalam di hospital. Cukuplah tahun ni sahaja kami terpaksa 3 kali berkampung di wad.


Sebelum disuntik.
Joget2 atas katil...

Sekitar jam 12 tengahari Damia disuntik. Pas disuntik terus aku mandikan Damia. Dia hepi2 je sepanjang di wad sebab nampak kakak dan abang di katil berhadapan. Sukalah Damia tengok budak2. Dia sangka kami saja2 bawa dia berjalan gamaknya. Habis diterokanya katil. Palang katil digoncang2. Sambil2 makan biskut dia tergedik2 happy mood. Sekitar 4 petang masih tiada tanda2 alergik. Doktor dah bagitahu kalau Damia masih takde tanda2 alahan kami dah boleh balik.



Gambar2 sesudah terima suntikan MMR.
Happy mood sepanjang masa.


Melukis. Nampak jugaklah huruf A ditulisnya :-P


Standby nak melasak...


Lasak sangat main atas katil
sampai tersepit celah tilam hohoho


Biskut kenot tinggal ha... my peberet!!!


1...


2...


...Boo!


Dah penat, kol 3.30 petang baru nak tidur...


Lena sungguh la dan lagi aku sembang2
dengan mak pesakit katil depan

Sekitar jam 5petang kami bersiap2 balik. Sempat aku mandikan Damia sekali lagi. Bawak Damia makan2 di restoren kegemaran kami. Seterusnya balik rumah. Kali ni Damia betul2 nampak seronok sebab dibawa berjalan. Keluar dari rumah. Yang buat aku happy, lepas kena suntik, Damia tak hidapi alahan dan demam. Mungkin kerana faktor usia dan antibodi yang lebih seimbang dalam badan, Damia tak demam. Leganya.....


Dah keluar wad.
Ayah sambut depan hospital...


Di Selayang Mall. Solat dan bawa Damia jalan2 jap...
Pastu g makan.

Semalam, aku lak yang hampir2 demam. Mujurlah aku amik cuti dua hari. Sebenarnya back up andai kata Damia demam. Terbalik lak jadinya bila mommy lak yang demam. huhu.... Telan ubat je terus sembuh. Lega dua kali.......

Photobucket

Monday, November 2, 2009

Damia di KLIA dan KLCC

Khamis lalu kami jemput my abang dari Sabah yang nak balik ke kampung. Kepulangan abang ke kampung kali ni nak bawa familinya ke Sabah selama 12 tahun! Sepanjang 12 tahun ni jadi warga sabahan la kedua2 anak saudaraku itu. Insya'allah kalau berpeluang balik ke kampung en.hb di Sandakan, kami akan singgah ke kota Kinabalu melawat abang dan keluarganya. Flight abang delay. Sepatutnya jam 3 petang dah gerak ke Semenanjung tapi dekat pukul 5 barulah mulakan perjalanan. Sampai saja ke KLIA kami tergesa2 ke Hentian Duta nak hantar abang ke hentian bas untuk balik ke kampung. Mujurlah rezeki berpihak pada abang dapat driver bas yang okey. Kalau dapat yang jenis perengus belum jam 10 malam dah nak gerak. Drever bas ni lewat pulak siap merokok2. Kesempatan tu kami sempat berbual2 sekejap je. Jumpa abang khamis tu cam magik je. Amik, hantar pastu terus balik kampung. Memang dah rezeki abang selamat sampai ke destinasi dengan lancar. Takdelah perjalanannya tersangkut2. Tak ambik kira sangkut sebab flight delay la kan...

Damia sepanjang masa ke KLIA sangat happy. Mungkin kerana semenjak mommy bekerja kami tak pernah bawa dia berjalan jauh lagi. Balik saja dari rumah nanny kami terus ke KLIA dengan si Damia tak mandi tak makan apa lagi. Sepanjang jalan dia hadap biskut lexus fav dia saja. Sementara tunggu paklongnya sempat Damia bersenam dan berjalan2 di ruang legar. Sempat jugak diusik pramugari.


Inilah kerja si Damia kalau dapat tisu. Habis dia koyak2kan kendian tabur dalam rumah. Kali ni dapat peluang tabur dalam kereta pulak. huhu.... Waktu ni kat KLIA, tunggu paklongnyer flight yang delay. Anggaran pukul 9malam barulah nampak muka paklong. Kendian kami rushing ke Hentian Duta hantar paklong balik kampung.


Main cak cak... Boring tunggu pak long Damia layan main cak2 dengan ayah dalam kereta.


Sabtu petang... Dah banyak kali bawa Damia ke KLCC tapi jarang2 kami bawa Damia berjalan di lapangan KLCC atau di taman permainannya. Kali ni kami amik kesempatan lepakian sebentar di dataran KLCC. Waktu ni baru lepas hujan.


Close up tang muka.... Serpih2 biskut tetap ada sebab Damia memang suka sangat biskut ni. Tiap2 minggu mesti beli stok biskut ni dengan banyaknya.


Kalau lepas maunya ada baby berenang dalam kolam KLCC. hohoho.... Geram tol Damia tengok air pancut di KLCC. Mungkin dia rasa nak pegang je air tu huhu


Berdiri sendiri... biskut takmo lepas, kekeke.... Nampak sangat gayat tapi Damia tak nak lepaskan peluang jalan2 di lapangan KLCC. Mulanya kami rancang nak bawa push car Damia di taman tasik titiwangsa ataupun di taman KLCC, tapi dek kerana petang tu hujan. Terpaksa batalkan rancangan. Bawak Damia jalan2 pun cukuplah kan Damia...


Si cilik ini tiba2 datang dekati Damia yang tengah kusyuknya mengadap buku2 beraneka jenis di Kinokuniya KLCC. Terkejut jugak kami tiba2 datang budak perempuan comel ni bermain2 dengan Damia. Damia memang suka berkawan dengan budak yang lebih besar darinya terutama gurl2. Damia kalau nampak budak perempuan mesti spontan sebut "kakak... kakak..."


Terharunya budak perempuan ni memang ngam dengan Damia, dipeluk dan diajarnya Damia mengeja. Memang jenis kakak yang baik (seandainya beliau punya adik) :)


Photobucket

Friday, October 30, 2009

rancangan TV kegemaran Damia

Anak aku kemaruk Astro Ceria. Kalau tengah malam berjaga sambil makan biskut dan minum teh O pasanglah astro Ceria. Dia layan joget sorang2. Satu lagi Damia suka playhouse disney. Antara cerita2 kartun kegemaran Damia seperti dibawah:
http://passionateaboutblogging.com/wp-content/uploads/2009/01/tom-tom-bak.jpg
Tom tom bak

http://www.whatsonstage.com/blogs/manchester/wp-content/uploads/2008/06/fifi.jpg
Fifi and the flowertots
http://www.thetoyshop.com/media/toyshop/products/Vivid/Roary/Main/309179.jpg
Rory the racing car
http://guidatv.sky.it/app/guidatv/images/epgimages/41048b_JimJam_SJJSunny_BG.jpg
Jim Jam and Sunny

http://www.comparestoreprices.co.uk/images/ju/jumbo-winnie-the-pooh-tigger-and-pooh-15-piece-floor-puzzle.jpg
Tigger and Pooh

Menariknya cerita2 kartun ni, muziknya sangat menghiburkan serta diselitkan cerita2 pengajaran. Kadang2 bila aku temankan Damia layan astro, aku ceritakan sedikit sebanyak bagi dia faham apa cerita yang dia tengok tu. Yang bestnya Damia pantang dengar lagu2 mesti bangun angkat bontot dan berjoget2. Gaya menari dah ala2 hip hop pun hohoho....

Sebenarnya kita digalakkan menemani anak ketika bermain atau menonton TV. Berbual dengan anak supaya otak mereka turut dirangsang. Beri masa sekurang2nya 5 minit untuk bersama anak. Berbual dan rangsang minda anak menonton sambil berfikir :)

Tengah fikir katne nak dapatkan lagu2 best dari astro ceria. Burn masuk CD leh bagi Damia joget2 dalam kereta lak. Takde la dia boring kalau perjalanan jauh.


Photobucket

Wednesday, October 7, 2009

DAMIA panggilan baru anakku

Salam...
Semalam aku dah mula bekerja. Masuk je opis aku jadi jakun sebab terdapat sedikit sebanyak perubahan di opis. Lebih2 lagi meja tempat aku bertugas dulu dah berkalih ke ruang tengah opis. huhu.... Camner pun aku tersangat2 berterima kasih dengan jasa baik kawan2 di opis yang bersusah payah tolong packing barang2 aku yang gedabak banyaknya.

Mejaku memang jenis serabut dengan hiasan2 patung n tah kemenda lagi. Tu pun aku rasa kosonggg je mejaku. Kalau boleh nak hias segala macam barang tak pekdah lagi. Konon2 nak bagi shanteq... hahaha.... Sekali pandang cam kedai menan kanak2 pun ada jugak. Dua kali pandang cam stor! Ada mood aku tepek pic meja serabutku. Tapi wat masa sekarang tidaklah aku sudi nak tepek lagi. Belum kemas habis lagi.

Aliya damia sekarang ditinggalkan sementara di rumah pengasuh berhampiran dengan rumah kami. Aku sedih tinggalkan anakku atas jagaan orang. Selama ni aku yang jaga sendiri. Rasa cam tak lepas nak serah kat orang jaga. Tapi sampai bila. Aku kena bekerja jugak. Tawakal sajalah. Kalau nak tunggu anakku sembuh sepenuhnya seperti kulit asal sebelum sakit dulu mungkin ambil masa yang sangat lama. Aku harap2 tidaklah.

Camana pun aku sangat2 berharap anakku cepat sembuh. Supaya aku tidak terlalu risaukan dia lagi. Supaya dia lebih berkeyakinan diri seperti dulu. Supaya dia kembali ceria dan gembira. Setakat ini aku berpuas hati. Malah aku rasa agak yakin untuk tinggalkan anakku di jagaan pengasuh ini.

Tidaklah seperti hari aku tinggalkan anakku di nursery dulu. Letak je di nursery terus terdetik hati aku rasa debar yang amat sangat. Risau yang melampau hingga aku jadi tak selera nak makan nak buat kerja pun rasa kusut jiwa sangat. Sudahnya aku turun ambil anak waktu tengahari dan.... mulalah episod duka dalam hidup kami sekeluarga. Segalanya berpunca pada hari itu.

Bila hati aku terbuka nak ceritakan secara terperinci akan aku ceritakan segalanya. Hingga saat ni aku rasa sangat marah kenangkan peristiwa lalu. Marah meluap2. Apa pun aku tetap redha. Mungkin ini ujian yang Allah nak berikan pada kami. Segalanya tetap ada hikmahnya. Pasrah, usaha, doa dan tawakal. Itu saja yang kami lakukan.

Cerita mengenai anakku. Harapan aku supaya takde orang yang salah faham kenapa aku perlu panggil anakku dengan nama DAMIA mulai sekarang.

Sebenarnya aku bercadang nak bina blog baru atas nama mummyndamia. Tapi kenangkan kesukaran yang bakal dilalui, aku tangguhkan dulu niat tersebut. Kenapa aku tukarkan panggilan aliya kepada damia? Sebab nasihat orang2 tua. Aku tak tahulah kalau korang pernah dengar petua orang2 lama yang suruh baby kita tukar nama? Selalunya terjadi bila baby tu asik menangis, ngidap sebarang sakit atau sebagainya. Kononnya kenan nama. Bidaah saja tapi kalau benda yang diubah tu dapat memberi kesan baik, tak salah mencuba.

Sebelumnya pelbagai nama nak dijadikan nama panggilan gantian aliya. Abah nak letak nama Aisyah (sempena nama arwah kakak sulungku). My mak nak panggil puteri (nama pertama yang mak cadangkan untuk aliya sebab aliya ni cucu sulung mak, aku yang tak minat nama tu). Sepupu aku nak panggil Bedah (melampau sungguh ko ha...). Dan macam2 lagi yang aku dah lupa. Akhirnya aku pilih nama Damia sempena nama kedua beliau. Apa salahnya, lagipun takdelah orang pelik2 bila anakku dipanggil nama Damia. Memang dah nama dia. Len la kalau nak taruk nama Bedah, maunya orang len ternganga nama penuh aliya damia nama glamer bedah! heshhh... Sungguh teruk...

Sejarah nama anakku sangat susah nak diceritakan. Panjang lebar. Sebelum lahirkan aliya memang naluriku dah berperasaan anak yang dikandungku anak perempuan. Tapi waktu tu aku tak kisah langsung anak perempuan atau anak lelaki. Kelakarnya kebanyakkan baju yang aku beli warna pink. Kalaulah yang lahirnya lelaki, masalah nak pakaikan. Syukurlah yang lahirnya anak perempuan. Puas mummy nak bagi melaram.

Sebelum aliya damia dilahirkan aku nak namakan anak perempuanku dengan nama gabungan aku dan en.hb iaitu SYIFA AZMYA yang bermaksud penawar cita-citaku. Tapi bila lahir saja anakku banyak pulak bantahan dari kedua2 pihak keluargaku. Tak sesuailah, Dah dekat nama aku dan en.hb lah. Bermacam2 alasan lagilah.

Balik je ke kampung aku jadi kusut bila semuanya pakat2 pilih sendiri nama untuk anakku. Puteri, Aisyah, Sofea, Sarah, Maisarah, Najwa dan bermacam2 lagi. Pening kepala nak ikut kemahuan orang lain. Berhari jugak aku jenuh telek kitab dan senarai nama baby perempuan. Bila aku nak taruk nama ni orang ni suka orang tu tak suka. Bila keluarga putuskan nama tu aku atau en.hb lak tak suka. Akhirnya tersenarai lebih 20 nama untuk anakku! Bila dah berkobar2 nak putuskan satu2 nama ada je halangan. Sudahnya aku nekad nak letak nama Damia. Itulah nama pokok anakku yang asal.

Nama Aliya ni aku tak minat sangat. Tapi bila nak letak nama bersama dengan Damia semuanya tak setuju itu dan ini. Akhirnya aku boh je nama Aliya Damia. Sumer diam tak komen pape. Mungkin memasing dah fedap tunggu keputusan aku ibarat menanti buah tak gugur. Masa dah suntuk sebab kena daftar nama baby selewat2nya 2minggu selepas dilahirkan.

Diam tanda setuju. Aku pun dengan berat hati letak nama Aliya Damia. Ketika en.hb nak daftar nama anakku di KL, ketika berpantang aku masih di Perak. Aku masih berasa was2. Dengan kalimah bismillah aku pun setuju. Dengan harapan anakku akan menjadi anak yang solehah serta bijak dan manis. Begitulah sejarah tercipta sempena nama Aliya Damia yang bermaksud keberkatan yang tinggi.

Mulai hari ini. Ketika ini. Perkenalkan kepada anda semua nama panggilan anakku yang baru... DAMIA. Kalau masih ada yang keliru aku harap n3 kali ni dapat jelaskan sedikit sebanyak.


Photobucket

Thursday, September 10, 2009

Karenah aliya

Baru2 ini tidur aku asik terganggu je. Semuanya gara-gara tidur aliya yang dah terbalik. Siang tidur berjam2, malam nak berjaga dan ajak bermain. Mana tak pening aku dan en.hb nak melayannya. Kalau kami tidur, dia mula la nangis tak henti. Belum lagi habit dia bila tensen mesti nak mengaru. Nak elakkan dia lukakan diri sendiri maka bergilirlah antara aku dan en.hb waktu nak tidur.

Bila malam dia dah tertidur awal sekitar pukul 9 - 11 malam. Kalau paksa berjaga dia nampak pening2 dan mula la mengamuk tak dapat tidur. Lepas berjaga nak makan pastu nak bermain sampai ke subuh! Kadang2 waktu kita bersahur dia sakan nak mintak makan. Ado la... Masuk pukul 7 pagi aliya dah penat. Kalau tidur direct sampai ke petang. Pernah tidur sampai pukul 3pm. Nak kejutkan bangun mandi pun dia ngamuk. Sudahnya bila bangun tidur asik moody sebab tak sedap badan dan tak cukup makan. Memang memeningkan kepala melayan karenah anak daraku ini.

Beberapa perkara yang menyukarkan aku, bila nak potong kuku dia menolak macamlah aku nak potong jarinya. Sayang sangat kat kukunya. Sayang nak buat alat mengaru. Bila dah mula garu habis calar balar kat kulit. Sabo je la... Pastu dia tak suka mandi. Kalau datang mood baik, okey la. Siap main2 air pastu amik mainannya wat mainan dalam air. Kalau moody mode paksa la camne pun langsung tak nak bagi kerjasama.

Tengokkan keadaannya mungkin feel aliya ni akan berlanjut untuk sementara waktu je. Aku sekarang dah banyak main strategi. Kalau dia nak tidur waktu awal malam, aku ajak2 dia bermain. Tengah malam sebelum tidur suap dia makan bagi kenyang2 dulu. Walaupun tabiat nak main tengah malam tu masih ada, aku rasa kira ada perubahan positif sikit la lepas aku cuba perkara baru tu. Pukul 3pagi dia tidur jugak, bandingkan sebelum ni waktu subuh dok melangut ajak mummy n ayah bermain. Tadi pulak agaknya dah cukup tidur, pukul 9pagi dah bangun dengan happy mode. Senang hatiku bila dia sendiri dengan hepinya nak mandi manda. Spoilnya bila terkena air sejuk sket mula la nak berpaut kat aku tak mau mandi dah. Jenuh aku pujuk dengan segala macam taktik baru dia nak mandi balik tu pun takut2 jugak, huhu...

Kisah lain... perasan tak aku dah tukar header baru? Tu pun rasa tak puas hati, mungkin nak ubah lagi lain kali. Bila tu tak tahu la...

Kisah lain lagi... Aku rasa betul2 takde mood nak beraya. Persiapan raya satu hapa tak buat lagi. Jangan kata nak soping raya window soping pun belum termakbul lagi. Ketika bekerja dulu ada gak masa curi2 keluar waktu rehat g soping kat j.TAR. Lebih bagus balik je keja amik aliya kat Taska (sma bangunan dgn tempat kerja) terus melepak kat j.TAR. Buka puasa, solat dan soping raya. Pastu ulang lagi untuk beberapa hari berikutnya. Tahun ni tak jejak lagi ke j.TAR. Penah nak masuk sekali, baru masuk bahagian depan kat belakang butik pengantin tu tup2 hujan. Nampak sangat suh berjimat.

Betul tahun ni tak boleh berlebih sangat sebab aku dan en.hb plan balik ke perak dan sabah. Rasa cam penuh sangat jadual masa raya nanti. Yang pasti nak atau tak nak kena beli beg baju besar nak bawak berjalan. Yang lama dah bagi kat ibu mertuaku ketika beliau nak balik ke sabah dulu. Pasal nak melaram2 ni nampaknya kena atasi nafsu la... Tak tau la bila dah jejakkan kaki ke j.TAR nanti. Mampu ke bertahan kui3...

Yang famili lak oder macam2... melangut aku. huhu....

Photobucket

Monday, August 31, 2009

Aliya berhenti menyusu badan

Baru lepas bersahur. Tengah menunggu giliran ke toilet pulak nak bersugi dan amik wuduk. Al maklum rumah ni keluarganya besar makan masa jugak nak menanti. Jadi aku amik kesempatan berblog sekejap.

Insya'allah dalam petang karang kami akan pulang ke Kuala Lumpur. En.hb terpaksa masuk gak kerja esok sebab ada mesyuarat pengurusan. Lagipun banyak urusan kerja kena diuruskan segera. Aku pun dalam pencarian nanny untuk aliya. Masih serba salah nak teruskan jaga aliya atau mula bekerja semula.

Aliya sekarang dah berhenti menyusu badan. Bermula ketika duduk dalam wad dulu. Waktu tu kerana jangkitan dalam mulut, nipple aku ikut terjangkit sama. Timbul biji2 cam jerawat kat bahagian sekeliling nipple. Gatal dan pedih dalam masa yang sama. Kesian anakku penuh satu mulut jangkitannya ketika itu. Lagilah sakit dari aku pastinya. Patutlah ketika tu aliya langsung tak berselera nak makan malah nak minum pun tak lalu. Lagi menyedihkan ,dia nak menyusu , tapi bila puting dah masuk ke mulut dia nganga je tak menyusu. Mungkin kerana rasa sakit. Tapi disebabkan aliya ni sebelumnya memang 24jam dengan nenen dah jadi kebiasaan baginya nak mengombeng cam selalu. Ketika tu bengkak susu mula berlaku.

Bila di pam dapat satu botol susu besar sekali pam. Banyak sungguh stok susu. Aku perah dan simpan dalam peti sejuk untuk kegunaan akan datang. Plannya nak bagi pada nanny bila aku dah mula kerja dan serah aliya dijaga pada nanny nanti.

Ketika jangkitan tu dah kena kat aku, doktor sarankan aku berhenti bagi susu sementara pada aliya. Syaratnya aku kena perah susu supaya aku tak bengkak susu dan masih ada stok susu untuk aliya. Mula2 payah aliya nak terima keadaan. Dia asik nangis je sebab tak selesa demam panas yang tinggi dan jangkitan dalam mulut diikuti dengan ulser penuh mulut pulak. Aku pulak paksa dia stop menyusu. Sungguh2 kesiannya aku kat aliya masa tu. Tak dapat nak buat apa. Ubat aku plak lambat dapat sebab kat hospital takde stok ubat tu. Terpaksa en.hb cari kat farmasi luar. Tu pun makan hari baru dapat. Tapi bila nipple dah sembuh masih jugak tak dapat bagi susu badan kat aliya sebab jangkitan dalam mulutnya belum sembuh sepenuhnya.

Bila dah beransur pulih, aku beranikan diri bagi susu badan pada aliya. Kali ni aliya terus tolak. Aku sangka dia merajuk sebab dah lama tak dapat nenen. Tapi bila aku cuba bagi lagi keesokkan harinya dan esoknya dan esoknya sampai sekarang, aliya masih menolak! Kalau aku paksa2 dia gigit terus dengan giginya. Ado la... sedih hatiku.... Memang rasa sedih ya amat. Nak2 susu badan masih mengalir keluar. Masih teringat2 ketika dulu aliya suka mengombeng. Walaupun memenatkan sebab budak ni menyusu tak kira waktu tiap detik, tapi pengalaman menyusukan aliya adalah suatu pengalaman yang paling indah buat aku. Terasa hubungan ibu dan anak yang lebih akrab dan semulajadi mesranya.

Sekarang lepas aliya putuskan tak nak menyusu badan aku la yang asik sayu2 mengenangkan kenangan dulu. Bila terasa hangat di dada, cepat2 aku tau aliya sedang lapar dan dahaga. Lagi terasa sedihnya. Aliya pulak semenjak tak menyusu ni makin rapat dengan ayahnya. Sikit2 nak ayah. Sampaikan bila aku nak ambik pun ketika dia tengah melalak menangis, dia nak kan ayah lagi dari aku. kadang2 terasa la jugak. Merajuk hatiku. Pastu rasa kesal sebab putus susu ni. Sedangkan aku masih boleh bagi susu badan kat dia, aliya pulak tak nak menyusu... Sedih wooo...

Aku tengah berura2 nak cari susu tepung yang sesuai untuk aliya. Dah cuba beberapa jenis tapi aliya memang dari dulu tak suka susu tepung. Dicampur pulak dengan alahannya pada susu tepung. Perkara2 melibatkan susu tepung ni terpaksa dibataskan pemilihannya. Hurm... takat ni inilah masalah yang masih merungsingkan mindaku. huhu....
Photobucket

Thursday, August 20, 2009

aliya ditahan dalam wad

Salam menyambut Ramadhan...

Harini barulah ada minat sikit nak menulis. Banyak yang nak diceritakan. Paling penting kisah aliya ditahan lagi dalam wad. Masuk kali ni dah 3 kali aliya dimasukkan dalam wad untuk tahun 2009 saja! Cukup2lah takat ni. Tak mengambil kira kena tahan wad untuk cucuk MMR bulan 11 nanti, aku harap aliya kekal sihat walafiat tanpa perlu kena tahan dalam wad lagi.

Setiap hari aku bergelut dengan rasa penat yang melampau sebab tak cukup tidur dan rehat. Terasa tekanan hingga menyakitkan kepala. Sudahnya selepas aliya dilepaskan keluar dari hospital, aku pulak yang demam semalam. Alhamdulillah sekarang dah beransur pulih. Cuma aku selalu rasa bimbang bila waktu malam, selalunya aku mudah rasa nak demam pada waktu malam la. Orang kata demam urat, wallahualam....

Berbalik kepada kisah aliya kena tahan di wad. Semuanya bermula pada hari isnin 2minggu lepas. Kami bawa aliya ke Hospital Kuala Lumpur HKL untuk periksa dalam telinga aliya yang berdarah. Aku tak pasti sama ada darah dalam telinga tu berpunca disebabkan hentakan kat kepala atau sebab aku tercucuk dengan putik kapas. Kalaulah disebabkan perkara kedua memanglah aku rasa bersalah yang amat, cederakan anak sendiri secara tak sengaja. Kalau punca dari sebab pertama lagilah aku risau. Manalah tahu kalau cedera dalam kepala. Bila diperiksa oleh doktor, katanya tak nampak apa-apa kesan pun dalam telinga. Tapi doktor beri juga ubat titis telinga dan ubat selsema+batuk sebab aliya dah 2minggu selsema dan batuk sebelum tu. Tidaklah serius cuma bila dah berlanjutan terfikir juga sebaiknya amik terus ubat yang sesuai. Tak perlu lagi rujuk doktor kalau selsemanya masih belum kebah.

Balik ke rumah aku bagi aliya makan ubatnya pukul 12.00malam. Budak ni suka tidur lambat. Jadi waktu ni kena sangat2lah bagi ubat yang boleh bagi mengantuk. Pukul 3.00pagi aku perasan suhu badan aliya naik mendadak sedangkan air cond terpasang. Dia pulak tak mahu menyusu macam biasa. Tidur tertonggeng je gaya2 kesukaannya. Peliknya masih mengelak bila aku nak beri susu.

Pagi tu bila periksa suhu badan aliya cecah 39.6c! Punyalah terkejut badak diriku ini apa lagi bila tengok dalam lidah aliya semacam kerak susu berkepuk atas lidah. Bukan sikit2. Selama ini pun aliya tak pernah kena kerak susu walaupun dia menyusu terlebih kerap. Kali ni aku dah risaukan kesihatan aliya. Lain macam saja demamnya. Petang tu kami pergi ke Hospital Selayang. Dalam hati rasa nak mengelak sesungguhnya masuk hospital lagi mengenangkan kes H1N1 yang makin berleluasa ni.

Hampir 2jam menunggu barulah dapat jumpa doktor. Dia syorkan aliya ditahan dalam wad untuk pemeriksaan lanjut. Kata doktor, dia nampak baki darah beku dalam telinga aliya. Dalam hati mulalah aku menyumpah doktor HKL semalam. Pehal lak dia tak periksa anak aku betul2. Pastu mula la aku syak punca kerak susu dalam mulut aliya tu disebabkan ubat yang doktor tu bagi. Dalam pukul 8.30 kami ditempatkan di katil 12 wad 8c. Berbulu je hati aku sebab risaukan kes2 H1N1 yang ditempatkan di wad sebelah. Lebih risau mengenangkan antibiotik yang bakal dimasukkan dalam badan aliya. Sampai kini semenjak kes ditahan kat wad bulan 2 lalu, aku fobia betul dengan kes2 masukkan antibiotik dalam badan aliya ni. Risau dia alah lagi.

Di wad, doktor sahkan aliya dijangkiti virus herpes. Jangkitan ni begitu kuat sehingga jangkit kat aku sekali sebab aliya masih menyusu badan. Disebabkan itulah sampai sekarang aliya terpaksa berpuasa dari menyusu badan. Aku tak berani2 nak bagi aliya susu tepung sebab tak pasti susu yang mana sesuai dengan aliya. Lagipun aliya ni memilih. Tak suka susu tepung. Bagus jugak aliya mahu minum air glukose. Sekurang2nya lebih banyak air masuk dalam badan. Kat wad pun doktor masukkan air dalam badan melihatkan keadaan kulit aliya yang sangat kering. Kat wad doktor dari bahagian Dermatology pun amik bahagian merawat kulit aliya. Kiranya 3in1 la rawatan untuk aliya kali ni.

Hari demi hari hinggalah semalam genap 9hari kami berkampung di hospital. Rasa tertekan disebabkan tak cukup rehat memaksa kami mintak balik ke rumah. Doktor pun terima permintaan kami sebab aliya pun dah makin sihat. Demamnya dah lama sembuh. Yang bermasalah sikit jangkitan dalam mulut aliya. Maka pulanglah kami ke rumah semalam.

Masuk waktu malam aku pulak demam dan tak larat sungguh nak melayan aliya. Hendak tak nak en.hb kena jugak sambung cuti jaga aliya harini.

Suatu panggilan datang dari teman opis. Mengenangkan kekalutan di opis membuatkan aku terfikir sekali lagi: wajar tak aku teruskan ambik cuti tanpa gaji untuk jaga aliya penuh masa. Sekurang2nya aliya membesar sihat depan mata sendiri. Tapi tunggulah... kena fikir lebih dalam-dalam sebelum buat keputusan muktamad.

Photobucket

Sunday, June 28, 2009

apoimen aliya di hosp ipoh part1

Jumaat lalu (26Jun09) aku n en.hb bawa aliya berjumpa doktor pakar di Hospital Ipoh. Temujanji bermula seawal pukul 8.30 pagi tapi pukul 10.30 pagi baru kami sampai ke hospital! Dek kerana lambat mulakan perjalanan dari rumah mak. Alasan kukuh kenapa kami lambat sampai. Gerik ke Ipoh makan masa perjalanan 2jam. Tapi sebenarnya salah kami jugalah sebab lambat bertolak. Tambah melewatkan kami, tempat letak kereta pula penuh. Kami berpusing ke jalan belakang dengan harapan boleh parking di masjid. Pintu pagar pulak tutup. Kami kembali semula di tempat letak kereta di depan bhgn kecemasan tadi. Tunggu beberapa ketika barulah ada pelawat yang nak keluar.

Seperti yang aku duga, kami kena bebel dengan sister. Sister ni gelaran untuk ketua jururawat. Kalau kat hospital nampak nurse berbaju biru muda, itulah sister.

Imbas kenangan lama... Klakar kalau kukenang ketika aku n aliya ditahan di wad. Aku lupa apa nak panggil sister dari bhgn Dermatology ni, aku selamba je bahasakan beliau 'nurse'. Alasan aku, tak tahu gelaran ketua jururawat. Sebenarnya aku tahu, tapi lupa tahap sengal. Bila nak berborak dengan beliau takkan aku nak bahasakan beliau puan pulakkan. Kelakar pulak nadanya. Tapi masa aku bahasakan beliau 'nurse' nampak jugak riak air muka tak senang sister ni. Sepatutnya aku lebih alert soal nak jaga air muka dia apatah lagi dia ni ketua jururawat. Mujurlah aku agak pandai berlakon. Pura-pura aku katakan aku tak tahu nak panggil dia apa sebab aku tak tahu bahasa hospital. Logik juga kan...

Berbalik pada hari berkenaan

Bila dah kena bebel dengan sister, dia bagi kami pilihan samaada nak setelkan temujanji dengan eco (imbas jantung) atau bahagian radiology (imbas buah pinggang). Kami bagi alasan kami datang dari jauh, plan nak setelkan dua-dua sekali. Kena tambah sessi dibebel. Dia kata takut tak sempat sebab kami datang lambat. Pulak tu hari jumaat doktor pun nak balik berehat.

Sudahnya kami terus ke bahagian eco. Kat sini nak cek jantung aliya. Tak sangka pulak proses nak imbas jantung ni sama je dengan konsep nak imbas kandungan ibu mengandung. Letak gel kat alat tu pastu diorang scan2 kat badan. Syarat utama nak scan jantung, Aliya tak boleh menangis. Tapi aliya ni sangat 'segan' dengan orang baru dikenali. Apatah lagi bila kita paksa dia duduk baik-baik sendiri lagilah nada bunyi tangisannya bertukar ke high speaker! Sabo la hakuu...

MA (medical assistant) pertama seorang lelaki berbangsa melayu. Bila raungan aliya dah capai kemuncak, dia pun tinggalkan bilik tu dengan keadaan kami yang terpinga2. Eh, eh... ni nak suh kami balik ke hapa? Siap suh kami set apoimen baru pulak. Masalahnya kalau apoimen baru pun aliya masih macam ni, tak habis2 masalah ni. Datang pula MA berbangsa India. Dia ni mula2 kami sampai, asik mundar mandir kat depan bilik. Mungkin dah habis kerja. Bila tengok kami macam terkontang-kanting, MA Indian ni masuk bilik dan teruskan proses scan jantung dengan lancar. Syaratnya sambil dia scan jantung, aliya kena menyusu badan. Memanglah segan sebab MA ni lelaki. Tapi demi memudahkan urusan, aku pun terima je cara tu. Urusan pun tak susah sebab aliya tak menangis. Iye la dah mulut disumbat susu, mudah je la prosesnya.

Keputusannya... Alhamdulillah jantung aliya tiada sebarang masalah.

Lepas setel urusan dengan bahagian eco, kami pergi semula ke klinik kanak-kanak. Baru nak hantar borang dari eco tadi, nurse mintak kami kepilkan bersama borang penuh dari bahagian radiology. Nurse ni siap kami pergi segera ke bhgn radiology. Kalau nasip kami baik, sempatlah kami berurusan di sana.

Memula kami berurusan dengan nurse. Dia macam sister tadi juga bebel2 sebab kami dah lambat. 12.15 baru sampai janji pukul 10.30pagi ye... Mungkin kerana nasip kami baik hari tu. Doktor masih ada dan setuju nak wat imbasan buah pinggang untuk aliya. Legaaaa...

Seperti di bhgn eco tadi. Kali ni pun aliya masih nangis2 n tolak2 alat imbasan tu. Kali ni hb je yang pegang dia. Doktor ni penyabar orangnya. Biarpun susah nak ambil gambar yang tepat dia usaha lagi dan lagi.

Keputusannya, buah pinggang aliya tiada masalah juga, alhamdulillah...

Bila nak hantar borang, klinik pun dah tutup. Plan seterusnya kami isi perut kat kantin dulu. Kalau cari makan kat luar, makan masa pulak. Tambah2 dengan jalan jem. nak cari tepat letak kereta susah. Sudahnya kami berlegar2 sekitar hospital je. Kami naik ke tingkat atas klinik kanak-kanak. Aku solat dahulu. Bila dah selesai, en.hb dah bawa aliya mandi di surau lelaki. Mujurlah hari itu hari jumaat. Jemaah lelaki menunaikan solat jumaat kat masjid. Takde la lelaki lain masa tu. Aku pun masuk je dalam surau lelaki sementara nak tunggu en.hb solat pulak.

2.30petang kami dah kat depan klinik kanak-kanak. Depan kami ada dah dua keluarga dengan anak masing2. Urusan kami sepatutnya sekejap je tapi disebabkan nak kena tunggu doktor dalam pukul 3.30petang baru boleh jumpa doktor. Menariknya kami jumpa semula doktor2 dari wad 6A dan semuanya masih ingat pada Aliya! Doktor Lee yang mesra dan rapat dengan aliya. Kemudian Doktor pakar kanak-kanak, Dr. Minna. Doktor indian yang sangat lemah lembut dan bersopan. Aliya plak macam blur2 bila ditegur. Ntah ingat ntahkan tidak. Baby lagi tu... ingat2 lupa la tu.

4.30petang barulah urusan kami selesai semuanya. En. hb nak setelkan kerja-kerja tinjauan beliau di bangunan persekutuan Perak. Jab.Penerangan kat sana, sambil tu en.hb boleh jumpaa kawan baik beliau, abg. zam. Aku n aliya cuma menunggu dalam kereta. Dalam 5.15petang en.hb n abg. zam turun jumpa kami di kereta. Tak borak lama pun sebab kami nak ke rumah acik baki (adik abahku) di Taman Perpaduan.

Sebelum ke rumah acik, aku nak beli jajan sikit2 kat Giant Ipoh. Nak minum petang di sana. window soping punya pasal dan belilah beberapa barang dapur untuk mak, tengok2 dah pukul 7.30! Punca lambat ni sebab masa nak que bayar, laluan aku kena potong dengan mamat pentingkan diri ni! Aku yang beratur lama, siap bagi laluan untuk orang lain, yang dia pulak sukati2 je potong jalan. Lepas mamat ni masuk pulak mamat kedua. Dia pun dah kepungkan laluan aku n himpit2 nak potong. Aku kali ni tak bagi can dah. Terus je ke depan. Aku tak peduli dah laluan orang lain. Bila bertolak ansur kena pijak kepala pulak. Bengang betul. Lelaki kat depan tu langsung takde muka bersalah. Yang kat belakang pulak membebel seolah2 aku potong laluan dia. Hello! Tengok la orang kat depan dulu. Nak potong2 pergi laluan lain ma...

Setel urusan di Giant kami terus ke rumah acik. Dekat sangat2 dah dengan Giant. Kami tumpang solat n mandikan aliya je. Dalam pukul 9.00malam kami gerak balik. Disebabkan kami tak makan malam, singgah la kat RNR Sg.Perak. Makan malam yang segera. Sampai kat rumah sekitar 11.30malam.

Hari yang memenatkan tapi aku rasa bersyukur sebab urusan temujanji aliya setel pada hari yang sama. Lebih membuatkan aku rasa bersyukur. Sah aliya tiada masalah dalaman. Sihat walafiat. Syukur...

Cuma aku risaukan apoimen kedua dengan pakar Dermatology selasa ni. Kulit aliya masih camni jugak. Hurm... apa akan jadi nanti ye... Risau pulak aku.

Friday, March 27, 2009

Sambutan 1st besday aliya damia

Baru2 ni kami sambut hari jadi aliya yang pertama. Walaupun serba ringkas dan cuma sambutan famili tapi dah buat kami gembira. Tak ada majlis hari jadi meriah2, tak ada keraian dari kawan2 aliya n mummy dan tak ada jamuan di tempat yang seronok. Sekadar jamuan ringkas kat rumah. Segala2nya yang aku rancang untuk majlis hari jadi pertama aliya dulu, xdapat aku tunaikan. Memanglah rasa ralat, tapi xpela, yang penting kami seronok raikan hari jadi aliya ni.

24hb (hari jadi 1st aliya) kami ke mines, tujuannya nak bawa aliya ke mines wonderland. Tapi kami hampa sebab pusat rekreasi tu macam dah ditutup. Sudahnya kami jbawak aliya bersiar2.keliling mines mall. Ayah hadiahkan gaun baru untuk aliya. Malamnya kami ke KLIA amik pakcik aliya dari sabah. Acik rashad menghadiri kursus kat PJ. Lepas hantar acik rashad ke hotel, kami ke PWTC, jumpa atok. Seronoknya aliya, kebetulan pulak pada hari jadinya acik n atok datang tanpa diduga. Sekurang2nya ahli keluarga dari sabah n perak sama2 datang beri ucapan hari jadi pada aliya.

25hb kami ke Times Square. Kali ni bawa aliya bermain kat taman tema times square. Aliya cam blur2 je main kat sana. Lepas beli kek n amik atok kat hotel pan pasific barulah kami balik rumah raikan besday aliya. Lupa plak nak citer. mak ngah belikan buah rantai huruf A untuk aliya. Nantilah mummy n ayah belikan rantai untuk padankan buah rantai tu untuk aliya pakai.


Khabar yang mengejutkan

Aku n hb cuma amik cuti separuh gaji. Ingin aku tegaskan kat sini. Kami xde niat langsung nak berhenti kerja. Aku tak taw sapa yang bawak citer kami nak berhenti kerja. Kejutan besar untuk aku ni! Harapan aku dengan penjelasan aku ni xde lagi timbul spekulasi yang pelik2.

Mungkin orang xfaham apa aku n hb hadapi sepanjang menjaga aliya waktu sakit n trima rawatan ni. Aku nak bercerita panjang lebar melalui telifon n sms macam susah nak bag orang faham. Nantilah bila aku ada masa aku huraikan panjang lebar kenapa kami TERPAKSA amik tindakan sama2 bercuti. Harap dengan huraian tu pembaca dapat lebih selami apa perasaan n tanggungjawap kami.

Friday, January 23, 2009

anakku


Rasanya dah lama aku xupdate cerita pasal my pingcess aliya damia tu. Sekarang ni Aliya suka tepuk tangan. Kalau dia dengan aku nyanyi "Tepuk amai2..." gerenti dia berenti nangis/ main semata nak tepuk tangan. Dah macam habit plak bila denagr lagu tu.

Pastu
kalau dia dengar muzik yang ala2 rancak... terangguk2 kepala dia menari2. Dengan tangan2 ikut naik n tepuk2. Semalam la kelakar, Boleh plak aliya menari ikut rentak masa dengar lagu program macam2 aznil. Aliya ni dari dia 4bulan lagi dia suka dengar suara pak nil. Kalau tengah nangis, sanggup plak dia berhenti melalak jap semata2 nak tengok muka pak nil dalam TV. Sekarang, aliya dah pandai plak menari ala2 haikal dalam rancangan pak nil tu. Kelakar tol aksinya. Rugi betol aku xsnap video aliya menari semalam. Boleh kowang tengok sekali aksi terkini beliaw itew. Lagi, aliya suka dengar bunyi2 lagu yang cam TV3 tu.."nananaaa..".

Sekarang ni aliya suka blaja nak berdiri sendiri. kalau aku bawa aliya belajar bertatih, dengan eksennya dia nak aku lepaskan tangan dia nak melangkah sendiri! Pastu...puppp jatuh. tak pulak dia menangis. Sebaliknya usaha lagi nak berdiri. Adoyai... Risau dia jatuh ke belakang je.

Semalam
aku bukak balik folder gambar aliya masa dia awal lahir. Adouhhh... rasa sedih n syahdu sangat2 tengok aksi dia masa awal lahir, masa blajar nak meniarap n masa nak mengengsot. Aliya dah pandai meniarap 4bulan, mengengsot masa umur 6bulan dan merangkak + tepuk tgn dengan jayanya masa umur 8bulan. Sekarang 9bulan...aliya dah belajar nak berdiri sendiri n meniti kat sofa. Cepatnya masa berlalu.

Sebaiknya aku hargai masa2 sekarang sebab lagi beberapa bulan pastilah angin syahduku ini bertambah2 lagi bila aliya dah cecah 1 tahun. huhu..... Dah besar anak mummy....

Monday, January 19, 2009

aliya dengan robot

Weekend lepas Sabtu dan ahad kami xkemana2. Lepak2 kat rumah je isi masa layan anak dara sowang ni. Lagi pulak, aku memang nak bagi aliya dapat full rest. Biar sessi rawatan tu berkesan lebih baik.

Hb yang paling rajin pun melayan si kecit tu. Habis barang mainan dipunggah sepah satu ruang tamu. Yang beshnya bila tengok aliya main kereta dari shell tu. Siap dia plak yang expert main dari ayahnya. Tapi aliya anti betul dengan robot. Dia pandang enteng je. Kalau robot tu gerak2 cepat2 dia amik kepala n tengeh2 ke lantai. Nampak sangat dia takutkan robot tu. ngahahhaaa...

Harini aku siap upload video lagi... Leh la kowang layan permainan aliya haritu.. Sila2 jamu mata...

video

Wednesday, January 14, 2009

aliya dicederakan

Pagi tadi aku amik pic aliya ni. Dia asik gerak2 je susah
nak amik pic luka kat hidung n pipi tu. Waktu tido je
senang amik. Tu pun xdapat tunjuk semua.

Semalam ketua nursery, K.Mima kol aku. Aku dah cuak.. memang pk sesuatu dah terjadi je kat anak aku. Antara exciden dengan efek dari ubat yang aku bagi Aliya makan tu. Lepas tu aku n hb sama2 bergegas turun nursery nak tengok keadaan baby...

Sampai kat nursery, memang sedih aku tengok keadaan Aliya. Rupanya aliya kena gigit dengan sowang baby boy tengahari semalam. Aku memang xsalahkan pengasuh sebab aku faham keadaan diorg. Waktu rehat memang xcukup kakitangan. Lagi pulak baby2 ni kalau datang waktu menangis beramai2, memang kusut fikiran. Xmenang tangan nak jaga sensorang. Diorg pn citer lebih lanjut la cmne leh jadi cenggini.

Masa
aku datang, darah masih mengalir kat hidung. Lekat kat baju dia n tudung aku. Tudung K.Mima pun kena sekali. Aliya pulak menolak bila aku n K.Mima nak letak minyak gamat. Jadinya lambat jugaklah baru darah berhenti. Kedua2 pipi Aliya plak kena cakar. Nampak kesan torehan tu yang agak dalam. Cam biasa, pas bagi susu aku tinggal aliya kat nursery semula. Masa tu darah dah berhenti mengalir. Aliya pun dah xmerengek2 lagi. Aku tawakal je la harap Aliya xsakit lagi.

Balik je rumah, aku kol famili kat perak n sabah. Maklumkan keadaan Aliya. Diorg sumer surprise. Bengang n yang jadik mangsa bebelnya akuuu jugak... Aku xtau nak watpe. Xkan aku nak cadangkan BB Boy tu diasingkan masuk kat bahagian budak lain. Sebab baby ni toddlers pun dia pernah gigit sampai lebam. Lagi pulak, siapala leh sangka baby ni nak geget tah sapa2... Tu yang buat aku risau.

Setakat ni aku bukan dengar sekali je orang komplen yang baby boy ni tarik rambut n tolak aliya, dah banyak kali. Malah aku penah tengok sendri. Kes2 b4 ni aku leh terima lagi. Anggap dia baby lagi xtau pape. Tapi bila sampai tahap mengigit sampai berdarah2 ni yang buat aku rimas n cuak. Aku risau sangat2 tinggal parut. Mak sapa yang rela tengok anaknya baby2 dah berparutkan...

Yang wat aku risau... Kalau sikap baby tu dicontohi pulak baby2 lain kat nursery tu. Kan dah jadi budaya yang xelok kalau sikap macam ni baby2 lain lak tiru.

Mak baby tu ada mintak maaf dengan aku. Pastu dia plak yang komplen, pengasuh jaga anak dia xelok. Penah anak dia calar kat tepi mata sebab permainan baby lain pegang jatuh atas kepala anak dia. Calar je dia dah risau. Kalau bb lain gigit hidung anak dia sampai berdarah2 apa pulaklah reaksi dia agaknya?

Aku tertekan sangat. Semalam sep bek aku boleh cool je. Bayangkan kalau aku emo semacam tah pe pulak kata orang lain. Pada aku lebih baik sabar je dari marah2 xtentu pasal. Cuma sampai sekarang aku masih rasa kecewa tengok keadaan aliya. Dah le dia dalam keadaan nak berubat. Datang plak sakit xdiundang ni... Tambah2 sakit anak aku.... Frust betul aku....

Kedua2 pipi aliya kena cakar.
Dalam gak kuku tu benam kat dalam kulit.
Kalau aku amik gambar semalam lagi
detail nampak kesan gigit n cakar.

Wednesday, December 24, 2008

aksi aliya

TEngok2...aku persembahkan aksi aliya terkini... Sekarang aliya dah suka meniti kat sofa. Pastu aku perati dia dah boleh meniti dari hujung sofa ke hujung sofa. Aksi tu bermula minggu lepas. Tapi bila dah makin kerap berlatih makin rajin aliya berdiri sekarang. Risau gak aku sebab dia selalu jatuh ke belakang. Sep bek ada tilam aku letak kat bawah sofa tu. Xde la jatuh kena lantai trus.
Aksi ni aliya merangkak nak explore rumah je. Masa ni aku pakaikan sarung kaki kat tangan dia sebab hobi menggaru dia tengah menggila masa ni. Elok plak pakai sarung tangan n kaki kat tangan dia sekarang, xpulak dia bukak. Xmacam masa aliya 4bulan dulu. Dah tau teknik bukak sarung tgn, pantang lepa asik tertanggal je.
Berbalik pada aksi aliya tu. Korang layan la sendiri....

video

Friday, December 19, 2008

citer hari ini

Menangis jugak aku kenangkan peristiwa yang menimpa anak aku. Tadi aku kol akak n mak aku, mention pasal kes ni. Diorg pun ikut sedih sama. Bukanlah tujuan aku nak perbesarkan cerita. Aku ni manusia biasa je. Bila sedih, aku nak ada tempat mengadu.

Mengadu
dekat hb n famili lain perasaannya. Akak aku macam biasalah, mintak aku pk positif. Jangan amik dalam hati sangat. Kena cool. Aku leh trima. Aku cuba letakkan diri aku kat kedudukan mak baby tu. Tapi aku still rasa kalau pun aku jadi dia, xkan tergamak mulut aku nak laser keluarkan kata2 macam tu. Ada la ayat yang betul2 wat aku tersinggung. Xpayah la aku type balik. Sebab bila kukenang terasa sedih sangat2.

Mungkin kowang anggap, alah benda kecik je... xyah amik hati la... Biasalah baru anak satu, memang cepat sensitip gitew... Tapi pada aku la. Biar pun anak aku dah 5, kalau diorg kata anak aku gitu gini aku masih terasa. Sedihla... orang wat tanggapan buruk kat anak aku. Cuba kalau orang ngata yang bukan2 kat anak kowang pastu orang len yang dengar plak cam boleh percaya n ikut sama hindarkan diri. Apa perasaan kowang. Ikutkan anak aku xde pape pun. Doc pun dah sahkan anak aku cuma idap elergik. BUKAN KURAP tau takkk.... Nak je aku tempelak cenggitu. Tapi rasa cam budak2 pulak. Bio la. Dia sedar sendiri sok lusa tu. Tadi pun masa selisih bahu kat pintu nursery, xpulak dia tegur aku. Macam takut lak kalau stay dekat2 dengan aku, dengan dia2 sekali akan terjangkit kurap tu. Kena ke....

Akak aku siap pesan kat aku, len kali pergi hospital@klinik mintak surat pengesahan kat doktor. Surat yang mengatakan anak aku xhidap sebarang penyakit berjangkit yang boleh memudaratkan baby2 atau kanak2 len. Pastu serah kat pengasuh. Biar pengasuh mention sendiri kat ibu2 dalam nursery tu anak aku xde sakit serius cam tanggapan sesetengah pihak!

Memanglah
biasa sangat owang suka cari kelemahan orang lain. Jangan lupa ukur diri sendri. Kita pun kalau xkena gaya jadi bahan tohmah juga. Buatlah baik pada setiap orang. Buat jahat jangan sekali. Dah sekali guriskan hati orang, boleh wat aku sangka baik lagi ke lepas ni? boleh yakinkan aku lagi ke yang xde lagi kata2 busuk kat belakang aku?

lantak
pi la ko nak kutuk yang bukan2 pasal aku, tapi tolong jangan sentuh anak aku! Aku TAK sesekali pun pernah hina kutuk n bagi tanggapan buruk kat anak orang. Insya'allah xkan ada...

diskriminasi ke?

Aku terlupa nak update pekembangan Aliya. Banyak yang aku nak story tapi rasanya aku story yang bad news dulu la. Balik dari kampung, kulit Aliya cam hidap masalah. Bermula dari gigitan nyamuk, meleret jadi ruam pastu melecet n jadi rengsa n jangkitan kat kulit dia. Sian anak aku...

Balik ke KL, cam biasa kami hantar ke nursery, tapi Aliya memang dah diletak ubat, pada aku xde la masalah. Sebab kami pun pergi jumpa doktor kat hospital Selayang. N doc tu sendiri cakap kulit Aliya ni rengsa bukan masalah serius pun. Dia bagi la antiseptik n tiap kali mandi kitorg masukkan ubat tu dalam air. Sampai harini aku letak lagi tapi dah kurangkan banyak dosnya. Sebab nak pastikan kulit Aliya betul2 dah sembuh.

Aku sangka okes je... rupa2nya kat nursery ada mak2 yang komplen pasal Aliya. mak ni suspek aliya kena kurap. Reaksi ni sungguhla aku xduga sebab nampak sangat dia geli nak dekat dengan anak aku. Anak dia apatah lagi. Kalau boleh nak dibawa dukung jauh2 dari anak aku. Macam lah Aliya tu pembawa virus bahaya! Memula aku xperasan. Tapi satu hari tu masa memula sampai ke nursery, aku tengok dia trus blah dari bilik bf. Aku sangka dia nak masuk kerja balik, tapi tak, dia bawa anak berjalan kat luar. Masa tu aku belum amik aliya lagi dari bilik gym. Memang memula aku xkisah... Yang wat ralat bila ada mak2 yang lain mention pasal ni. Dan bertambah2 sedih lagi bila kukenang balik sikap mak tersebut.

Xpelah... Mungkin mak tu salah faham. Aku xboleh nak blame dia. Kalau aku jadik dia pun aku paranoid kat anak yang dijangkiti penyakit serius. Tapi insya'allah.. aku xkan sesekali cuba nak diskriminasi kat anak orang. B4 ni pun masa kes penyakit kaki tangan mulut, aku xde plak diskriminasi mana2 baby2 yang kena penyakit tu. Penyakit ni kalau Allah nak kasi, kat sapa2 pun boleh kena. Harini anak aku sakit esok2 anak ko plak sakit. Yang pasti janganla sesekali kita amalkan diskriminasi.... Nak protect anak pun agak2la... Janganla sampai leh singgungkan perasaan orang kan....

Kawan2 doakan anak aku cepat sembuh. Aku tengok kulit Aliya yang kena rengsa tu dah sembuh. Alhamdulillah... cumanya masalah ruam n kulit kepala yang masih ada. Aku n hb dalam usaha cari penawar yang sesuai.

ps: kerana kecuaian aku n hb peha aliya melecet! sian lagi anak aku.... xpenah peha aliya melecet cenggini. Tu la... tido punya pasal. tengah2 malam lupa nak tukar pampers... aku harap cepat2 peha aliya sembuh dari melecet tu. Sedey aku tengok dia nangis sebab sakit tadi...

Thursday, December 11, 2008

skill aliya terkini


Lupa aku nak share perkara menarik pasal Aliya bebru ni. 9hb lepas... bersamaan hari kedua raya haji. Kami sekeluarga lepak2 je kat rumah. Aku memang xsuka berjalan2. Lagipun ada tetamu yang beraya kat rumah. Jadik kami amik masa tu untuk lebihkan berehat n lepak2 kat rumah.

Sedang aku baring2 sambil baca paper, Aliya datang dekat n merangkak kat kaki aku. Aku memang tengah leka membaca. Tau2 hb aku jerit. Aku blur2 la ingatkan ke hapa. Rupanya hb aku terkejut Aliya berdiri sendiri! Siap tangan letak kat sisi rileks je cam dah biasa berdiri camtu. Myb Aliya pun ikut sama terkejut hb aku jerit, dia pun terduduk. Tapi bagi masa 5saat dia berdiri tu betul2 buat aku kagum n bangga sangat kat anak aku. huhu..... Kalau owang len nak kata "ala... baru blaja berdiri dah nak kecoh..." sukati akulah... hati aku... perasaan aku... hapa kowang pedulik! wakkakaka....

Kalau sempat aku snap pic masa kejadian mesti lebih menarik. Xlama pastu dia cuba lagi meniti atas badan paksu dia. Tapi kali ni hb aku dah standby pegang badan dia. Xpulak dia nak teruskan berdiri. Myb fobia dengar suara jeritan hb aku kot. kekeke....

Tuesday, November 18, 2008

Bukak pampers sendiri

Penah tak anak korang dengan selambanya bukak pelekat pampers pastu wat muka toyo je? Aku dah pasan Aliya suka bukak sendiri pelekat pampers dia stat dia umo 6bulan. Tapi sekarang makin kerap pulak dia buat.
Selalunya time pas mandi la. Waktu tu kalau aku/hb leka sikit cari krim ke, bedak ke sebelah dia, baru nak letak kat badan tengok2 pampers dia pulak dh tercabut! He... dah le nak pakaikan pampers sikit punya seksa. Asik nak ngelakkkk je... Sabo je la haku....
Sep bek xpandai jalan lagi. Nih kalau dah cekap berjalan, aku confident dia buang terus pampers lom ada ayak kincing tu dalam tong sampah. Agak2 dia rasa semua pampers yang dipakai tu kotor agaknya.Waakakkaa....

Wednesday, November 12, 2008

Aliya wit musical toy

kusyuk...aku panggil nama
dia pun wat xheran....
Aliya ni memang kalau jumpa mainan baru berkobar2 main macam sonok sangat je. Bila tengok gaya dia dah macam excited gitew mula la aku rasa nak belikan menan yang serupa... tapi kenang2 semula baik xpayah... Kang jadik sama kes dengan menan2 beliaw yang lain... Habis jadi bahan sepah je... Yang dia layan menan tertentu je....
Act menan muzik2 tu abg Nemi yang punya... Pic ni diamik masa kitorg melawat sambil melancong ke rumah abang aku kat Kuantan, Pahang haritu. Pagi2 sebelum bawak Aliya g berjalan, Aliya dah jumpa menan baru.. Kemain dia godek2 menan tu penuh perasaan. Siap aku panggil2 pun dia leh wat donno je.... wakkakaka....
Kekonon nk trick suh aku beli la tu....heh... Nantilah kalau mummy ada mood nak belikan, mummy carikan yang camtu ye baby....kkekekeke....



Thursday, October 9, 2008

Aliya 1st time naik buaian

1st time Aliya naik buaian kat kampung... Memula letak tu sebab Aliya dah mamai nak tido tapi mulut dok mengomel2... Mak aku cadangkan letak Aliya dalam buai. Ble letak je Aliya terus senyap... siap sengih2. Agaknya dia ingt buaian tu mainan. Lelama bila dia rasa pening, terus layan tido.. lama plak tu!
Esoknya aku try letak lagi Aliya dalam buaian... Kali ni Aliya xmo naik pulak.. Meronta2 dalam buaian. Agaknya dia xsuka buaian sebab susah nak tido menerap.... kekeke...


Friday, September 26, 2008

KampungKu SyorgaKu

Salam Ramadhan... Akhirnya sampai jugak kami anak beranak kat kampung. Aku, hb, aliya n adikku. Sebelum jam mencecah pukul 5 pagi kereta dah jengah laman rumah bondaku. Kemain hepi rasa hati sebab perjalanan xdiganggu dengan kesesakan lalu lintas. Sempat bersahur dengan mak abah, lagi bertambah seronoknya rasa.
Tapi, menjelang tengahari ni mulalah rasa resah gelisah. Panas berbahang. Aku yang dah mandi subuh tadi rasa nak berendam dalam kolah! cabaran betul berpuasa kat kampung. Kalau kat KL, opis n umah pasang air cond kalau panas2 gini. Sekarang harapkan kipas je la pasang atas n sebelah... Masih terasa panasnya.. huhu...
Aliya belum baik lagi dari demamnya. Selasa lepas pas balik dari opis suhu badan Aliya turun naik bila2 masa je. Risau n sedih sangat. Malam Rabu kami ke hospital selayang. Doc syak denggi. Kami suami isteri dah cuak. Rasa nak nanges pun ada. Tapi yang lawaknya mek Aliya ni dari mula naik kete sampai ke hospital dok gedik2 main kemain aktif macam xsakit pape pun. Gembira sakan ajak ayah pusing2 wad pesakit luar tu. Cumanya masa amik darah n masukkan alat nak lancarkan pernafasan (sebab berkahak) kat paru2 barulah Aliya wat perangai sikit. Nangis n memberontak. Mayb dia takut kne pasang alat tu sebab berbunyi sekali. Pastu tengok kuantiti darah yang diambil agak bnyk la jugak untuk dia sebab baby lagi.. Aku selaku mummy dia sabar je, tahan je mata ni dr bertakung dek air mata. Aku pk wat cenggitu nak bagi anak kembali sihat, tawakal je la.
Pas jumpa doc, alhamdulillah doc kata bukan denggi. darahnya level 300++. aku memang xtaw istilah kedoktoran ni. kalau dia kata xde jangkitan denggi pada aku dh memadai. Cumanya Aliya trkena jangkitan kuman kat tekak. tu yang sebabkan Aliya berkahak, batuk n selsema. itulah puncanya Aliya demam susah nak kebah. Kat nursery kebanyakkan baby2 dapat sakit yang sama. Ada yang sakit perut. Nauzubillah... harap2 Aliya dijauhkan dari penyakit2 lain. Tak lama lagi nak raya, mummy harap cepat2lah anak mummy n ayah ni sembuh....

No comments: