Nuffnang

Tuesday, December 8, 2009

si anu yang suka MENGUMPAT


Hati aku rasa pedih sikit bila ketahui yang diri aku ni bagaikan ditikam dari belakang. Tak perlulah aku ceritakan secara terperinci. Cukup sekadar mengetahui yang aku rasa susah dah nak percaya kat orang lain.

Kadang-kadang bila seorang kawan dalam bermasalah, aku rasa bagai suatu tanggungjawab bagi kita sebagai seorang kawan mendengar masalahnya. Kalau tak mampu membantu dari segi kewangan atau sebagainya cukuplah sekadar menjadi pendengar yang setia. Sekurang-kurangnya kita mampu redakan sedikit rasa gundah gulana si teman.

Tapi apabila sampai masa kita yang bermasalah kenapa takde sokongan? Kenapa nak hentam belakang? Kenapa menokok tambah dan menambahkan beban dan kusut fikiran kita yang dilanda masalah begini? Kenapa bertalam-talam muka? Kenapa berbuat baik, mesra dan prihatin di depan sedangkan mengata dusta dan segalanya di belakang?

Pokok pangkalnya terpulang pada hati. Kalau hati nurani bersih, ada nilai dan faham erti kawan sejati, takkan sanggup melukai hati kawan sendiri. Tak ambil kesempatan, tak tingkatkan provokasi. Kalau hati tu asyik nak mencari kesalahan dan kelemahan orang lain, beginilah jadinya.

Sebenarnya dah lama aku dengar2 amaran supaya berjaga-jaga, beringat-ingat, baik dari segi perkataan mahupun tingkah laku. Jangan sampai tersasar sampai menjadi bahan umpatan si anu ini. Tapi mungkin kerana sikapku yang 'selagi tak kena batang hidung, selagi tu tak sedar, terkena juga tempiasnya pada diriku.

Ya, perkara ini tidaklah busuk sangat dalam tebing hati aku ni. Biarpun kata-kata itu tak ditujukan sepenuhnya pada aku, tapi bahang-bahang tempiasnya tercalit juga pada aku. Dan pandangan orang-orang pun bukan yang mesra-mesra pulak pada aku.

Jadinya aku buat saja kering hati. Tak peduli.

ps: dia nak berahsia dengan aku tentang blognya tapi meminta-minta pula blog aku untuk dijadikan bahan bacaan. Hurm... aku rasa tak adil pulak. Jadi aku elak-elakkan saja bila si anu kepingin.

7 comments:

QuEeN Of 2 Heroes said...

bahaya org cam ni...
sy pernah terkena gak...
terus sy x anggap dia kawan sy selepas selama beberapa tahun sy x tau yg dia tikam sy dari belakang..huhuhu

wansteddy said...

saya pn kategori cam Q gak. kalau serik saya jauh2kan diri je. tp tu la pusing2 jumpa balik apa nak dikata. saya seboleh2 nak buat hubungan baik dgn semua org. tp ble dh terkena gini rs cm kesal jugak. bila si anu nak perdgrkan mslh dia kita dgr dgn patuh. tp dlm msa yg sama kita ni jugak dingata2nya diblkg.

syahadah said...

aduhai ted! sakit perih macam buat dosa besar bila di umpat ni..ada saja tak kena kan..

apa yg di dengki kan sgt asyik nak mengumpat orang jek..benci aku dengan manusia cam gini
ted..ko baca yasin ko ingat muka org tu.doa kan org tu masuk nama dan binti sekali..sapa yg benar akan ditunjukkan benar..insyaallah

Nana Aziz said...

sgt bhy kn org yg camni. klu blh, xnk terserempak ngn org2 yg camni. sy dulu pun penah kena gak ngn manusia camni. byk kali plak 2. kddg2 2 terpikir jgk nape la kite yg terpilih utk kene ngn org yg camni kn. org camni mmg xkenal erti rs bersalah pun. wat xreti je..xpela..arini ari die..mgkin ade hikmah disebaliknya..

wansteddy said...

hada... sbnrnya aku xkisahkan sngt psl si anu ni. tp aku rs xtenteram dgn ragamnya yg suka coceh sana sini hal2 yg bukan2. ramai yg rimas tp diam je. tempiasnya kne bukan kat sorg je. sian pd yg xsalah la. ikut sma jd mangsa.

aku ni pn bg hint2 je manatau dia mmg dpt xcess blog aku huhu... keco2 lak dia nnt.takat ni aku rs dia xtaw lg blog aku. HARAP2LAH...

wansteddy said...

ye nana. myb ada hikmahnya. sekrg2nya kita kenal betul2 mana yg bertalam mukanya kan. kalau x kita curah rahsia yg bukan2 kat dia yg dia pulak sedap2 canang kat blkg. lagi naya.

rosma said...

huhuhu sy pun penah tekene cmni.xkene selagi tu kawan..lau dh kene ru la tersedih...sabar jer la kak..sy ttp kwn gk ngan die tp gtu2jer..