Nuffnang

Followers

Sunday, January 24, 2010

Gunting rambut

Sabtu lewat petang barulah kami sekeluarga keluar ambil angin. Masa ni Damia baru bangun tidur. Rutin yang tak menyenangkan sebab Damia dah cas bateri nak berjaga ke pagi. Kalau hari minggu aku tak rasa susah hati sangat. Tapi waktu aku menaip ni Damia dah awal-awal tidur. Jadinya korang mesti fahamkan... Jap lagi dekat-dekat tengah malam dia bangun dan mintak ditemani ke pagi. Adu la....

Cerita semula kisah semalam. Aku asyik kusut kepala dan rasa gatak-gatal di kulit kepala. Dah lama pun rasa macam ni. Mungkin kerana lepas mandi aku tak keringkan betul-betul kulit kepala. Walalupun rambut tak dibasahkan waktu pagi, tempias air mandian tu punca kuyup kulit kepala hehe... Kerana terlalu lama memendam hasrat nak cuci rambut, semalam aku utarakan jugak permintaan aku tu pada en.hb. Mujurlah en.hb tak kisah walaupun dah masuk malam masa tu. Ikutkan aku sendiri tak nak pergi salon waktu malam sebab nak pergi beli barang dapur stok seminggu ini dulu.

Masuk saja salon, miss tukang gunting rambut tu dah cakap rambut aku kering. Disebabkan aku ni sangat kurang arif soal penjagaan diri (bah....) maka aku terima je bulat-bulat kata amoi tu. Aku mintak rambut dicuci dan potong layer pendek sekali. Adalah paras bahu. Bila tengok hasilnya di rumah barulah aku perasan lebih kurang je panjang rambut aku sebelum dan selepas gunting tu huhu....

Sekarang aku bergantung sepenuhnya pada ikat rambut nipis dan cekak. Aku tak suka lepas rambut. Rimas. Aku rasa soal nak nampak cantik tu kena ketepikan dulu sebab keselesaan lebih diutamakan. Sebab tu bila tengok mak-mak muda dan tua sibuk meluruskan rambut di salon aku jadi teruja. Sungguh sabar bila rambut hingga ke kulit kepala ditarik-tarik. Muka pun dah makin penyet-penyet menahan sakit. Nak cantik punya pasal. Lagi kesian bila dua staff luruskan rambut sekaligus. Adu... tak dapat aku nak bersabar macam tu.

Ye, seumur hidup ini, sekali je aku luruskan rambut. Tu pun sebelum hari perkahwinanku. Lepas tu aku serik dan tak sanggup nak cuba lagi. Pertama kerana masa nak tunggu siap rambut tu punyalah lama. Kedua kerana aku serik sakit masa kena tarik-tarik rambut nak bagi lurus tu. Berlayer-layer okey. Dan aku bukanlah orangnya yang boleh tahan sabar masa dan sakit sangat. Gasaklah rambut aku berupa sabut kelapa sekalipun. Belum terbuka lagi hatiku nak cuba-cuba luruskan rambut semula. Lagipun aku memang jenis tak suka lepas rambut. buat rugi duit beratus je bayar kalau tak manfaatkan rambut lurus tu huhu....

Apa faedahnya aku menceceh soal rambut ni? aku hanya nak luangkan masa menulis. Aku takde idea sangat nak bercerita harini. Sebenarnya aku dalam proses mengosok baju untuk diri sendiri dan en.hb selama seminggu. Bila tengok komputer dah free (tadi adik aku guna), terjoget-joget aku nak buka blog, rindu! huhu... Memang aku gian memblog!

En.hb hantar adikku tadi ke Hentian Duta. Aku pun baru diberitahunya nak balik kampung harini. Selalu dia pesan awal-awal kalau nak balik kampung. Sudahnya aku rasa kesian pulak tak sajikan nasi sebab harini aku masak simple-simple saja untuk Damia. Tak larat la rasa. Sebabnya pagi-pagi en.hb bertugas di Segambut, ada pameran. Dan tinggal aku jaga Damia. Aku kejar masa nak memasak sementara tunggu dia tidur. Sebab aku yakin kalau dia dah mula berjaga susah aku nak buat kerja. Nak kena mengadap dia sepanjang hari. Kalau tidak, dia sekali masuk dapur mengacau :P

Aku tengah ushar-ushar pagar baby untuk letak kat pintu dapur. Dah tengok kat Sogo, mahallah pulak. Fungsinya sama saja tapi bentuknya saja lain. Aku bukan pentingkan rupanya sangat. Dapat yang simple-simple pun jadilah. Sudahnya aku putuskan nak cari yang second hand. Survey-survey dalam blog yang jual barangan second hand harganya cam tak berbaloi pulak nak dibeli. Mahal jugak.

Ada pagar baby my dear yang kalau dibeli di warehouse dengan harga rm130++ dijual dengan harga rm100++. Itu yang second hand. Jadinya aku rasa baik aku beli yang baru. Sah-sah barang baru. Tapi disebabkan warehouse mydear masih belum buat promosinya aku tercari-cari lagi pagar murah yang lain. Sesiapa yang ada temui blog atau pagar second hand dengan harga murah, maklumkan pada aku yep. Nak survey-survey dulu :)

Aih... okeylah nak sambung gosok baju.

2 comments:

Unknown said...

sempat lg tu nak gosok baju..sempat berblog tu..hahahaha

Wansteddy Tales said...

al maklum surirumah separuh masa. ngahhahahaa... kne bijak urus msa kan3 ;)