Nuffnang

Kisah terkini Wansteddy's

Tuesday, January 12, 2010

Talam 2 Muka



Illustration kali ini berkait rapat dengan sikap dalam masyarakat. Kalau berpandukan pada tajuk tentu korang dapat faham maksud gambar ini. Tapi bagi tidak menimbulkan kekeliruan aku buat tambahan nota untuk menjelaskan maksud gambar.

Mengikut wikipedia, talam dua muka bermaksud seseorang yang mendapat keuntungan dari dua belah pihak yang berselisih.

Sedia maklum watak Talam 2 muka ini merupakan golongan yang paling sukar dikesan. Licik dan dengan menampilkan wajah manis, suara lunak, gaya lemah gemalai siapa boleh sangka si 'baik' ini mungkin si Talam 2 muka. Mungkin segelintir dari kita 'bernasip baik' pernah kenali atau bertemu dengan spesis sebegini.

Pemberitahuan: Sengaja aku cipta nama Memah. Andai terkait dengan nama sesiapa jangan terasa okey, watak ciptaan je. Tapi kalau berkaitan tu mungkin pepatah melayu cukup bagus untuk menjelaskan "Siapa makan cili, terasalah pedasnya!" ngahhahaa... Seperti yang kusebut tadi, bukan watak sebenar. watak ciptaan :P

2 comments:

i z z a said...

mmg prnh sgt2 la bertemu ngan spesis mcm nih..skang pn kena berhati2

wansteddy said...

pening kepala oo nk hadap. kalau kita ngelak sembang2 dgn dia ni dia canang pulak kita sombong kat blkg2. mcm2 hal.