Nuffnang

Kisah terkini Wansteddy's

Tuesday, March 30, 2010

Kenapa aku muntah?

Dalam perjalanan balik ke rumah semalam, kami (aku dan en.hb) singgah ke Hentian Duta. Tujuannya nak belikan tiket bas balik kampung untuk adik bongsuku. Adikku dah selamat berangkat pagi ni. Kami hantar dia ke Hentian Duta sebelum masuk kerja tadi.

Berbalik pada kisah semalam. Sebenarnya dalam perjalanan pergi Hentian Duta tu aku dah mengadu pening kepala dan rasa loya pada en.hb. Aku ambil minyak cap kapak sapu-sapu belakang leher dan kaki tak juga kebah dari rasa mual tu. Sedang elok en.hb keluar belikan tiket. Aku muntah dengan banyaknya. Yuk! Teringat-ingat pulak rasa muntah dan kandungan yang selambak tu. Habis kandungan roti nazha yang aku makan dalam perjalanan balik sebelumnya. Termasuk kandungan makanan tengahari. Selamat aku luahkan semula. Nasip baik sempat aku sambar plastik roti nazha kat sebelah. Kalau aku lewat sesaat je aku percaya habis semerbak satu kereta dengan bauan yang tak menyelerakan tu. huhu...

Ye, aku rasa tak sihat. Tangan kaki sejuk. Kepala pening. Mata berpinar. Kenapa ye? Aku tanya kakakku yang bertugas sebagai jururawat. Katanya kerana stress. Mungkin punca dari mata. Tapi kalau fikir-fikirkan iye jugak. Mungkin kedua-duanya. Semalam satu hari bekerja aku tak berjalan ke mana-mana selain pergi makan breaklunch (breakfast+lunch) dan jugak masa nak solat. Selebihnya aku terlekat kat kerusi menghadap komputer tak gerak-gerak.

Kalau nak ambil kira angin masuk perut.... mungkin jugak. Dah pukul 12.30 belum sarapan lagi. Tiba-tiba isi perut dengan makanan berat. Tapi selalu jugak aku buat macam tu tak pulak termuntah macam semalam. Musykil aku.

Tapi kalau korang jangka ada seseorang dalam perut ini. Mintak mahap la. Silap besar dugaan tersebut. ngahahhahaa... Dan aku yakin betul dan soheh. Korang silap walaupun cubaan nak menakutkan aku dengan andaian korang itu berasas. hohoho.... AKu tau le sebab aku baru je habis bercuti. Confirm tidak ke arah itu. Confirm Damia belum naik pangkat sebagai kakak lagi hohoho...

Tapi kalau orang tengok perut aku, memang aku terpaksa pejam mata kalau orang tuduh aku mengandung. Bukan mengandungi sebarang anak orang ya. Perut buncit dengan kandungan lemak tepu. Ciz! Aku tak suka keadaan begini. Seluar jeans aku yang paling longgar dulu pun dah kian sendat! Aku hampir-hampir tak percaya. Dan kerapkali aku menyalahkan seluar yang kian kecik itu. Dalam kesedaran tipis yang sebenarnya aku inilah yang kian..... gemuk! Benci! Benciiiii!!

Aku kena ikhtiarkan untuk kurus. Mungkin berpuasa untuk tambah isi pahala. Kalau diet semata-mata mungkin buat penat berlapar je. Lebih baik puasa dapat sucikan hati dan perut jugak hohoho....

6 comments:

anin said...

haha..sian kak ted..itu tensen sgt dah tu.. cpt la damia jadi kakak ekk

auntie doakan ..dania nk adik tk??

Wansteddy Tales said...

myb jugaklah anin. nk kata tension kerja tidaklah jugak. mgkn sbb kurang rehat. bnyk memikir gitu2lah gamaknya.

soklan kedua biar mummy damia tolong jawapkan "takpelah... next2 year lah kui3"

kalau damia tanyalah apa je dia geleng kepala. tanya nk makan tak? dia geleng kepala tapi mulut nganga mintak suap. macam2 anak daraku itu huhu...

Sari said...

cian wan, mayb sbb cuaca pun panas skang ni..kena mnum air kosong byk2 yer..take care

Wansteddy Tales said...

trimas k.sari. betul jugak. cuaca kat sini pelik2. jap2 panas jap2 hujan lebat. xmenentu.

nza said...

mungkin wan stress or mata ada problem kot...yelh kerja wan tu trkadang memerlukan pemerhatian n ketelitiankn.....Moga cpt ok.. Jgn stress ok...

Wansteddy Tales said...

trimas k.nza. harap2 cepatlah pulih. skrg ni pn mata asyik kabur je. risau gak. wan mmg xnk pakai spek. sbb rs xselesa ada bingkai bertenggek atas hidung hohoho