Nuffnang

Kisah terkini Wansteddy's

Monday, March 22, 2010

Terpaksa jugak Damia 'bekerja'

Harini nak atau tidak, TERPAKSA jugak bawak Damia ke ofis. Yeee.... aku tahu siapa yang akan sibuk-sibuk nak komplen masalah-masalah yang aku dan en.hb bawak bila datang kerja diiringi dengan anak kecik macam Damia.

Tapi ada jugak rakan-rakan ofis yang bagi sokongan moral. Suruh bersabar dan buat pekak telinga, buta mata je dengan sikap-sikap sesetengah kerabat ofis yang menjengkelkan tu.

Semuanya berpunca gara-gara pengasuh Damia yang nak sambung cuti. Sepanjang minggu lepas aku dan en.hb bergilir-gilir bercuti jaga Damia di rumah. Ada jugak ofismate yang komplen sebab en.hb ada tugasan yang perlu disiapkan. Tapi kenangkan cuti en. hb lebih banyak dari aku. Terpaksalah en.hb ambil cuti lebih. Dalam hati terbuku je bengang kat pengasuh Damia. Kalau menulis begini bunyinya macam aku tak bertimbang rasalah pulak. Tapi rasanya dah lama sangat aku bertolak ansur. Kadang-kadang rasa macam kena pijak kepala pulak.

Minggu lepas aku boleh terima lagi pengasuh Damia nak balik kampung bercuti sempena cuti sekolah seminggu. Tapi baru malam tadi. Diulangi, malam tadi... Pengasuh Damia bagitahu yang anaknya kena demam campak! Kenapalah dia tak bagitahu lebih awal??? Katanya anaknya dah makin pulih. Tapi masih ada keruping-keruping gelap kat kulit. Nanah dan bijik gelembung berair dah susut.

Aku agak marahlah jugak. Aku tanya jugak kenapa tak bagitahu awal-awal. Kalau tahu 2, 3 hari sebelumnya bolehlah kami usaha cari pengasuh. Ini baru malam tadi dia bagitahu. Itupun dah masuk pukul 10malam. Mana kami nak cari pengasuh segera macam tu? Bukannya kami ada saudara mara dekat yang boleh tumpang letak Damia. Aku sungguh bengang okey. Gaji dia macam biasa dah bayar dulu. Pengasuh Damia memang jenis mintak gaji awal barulah jaga untuk sebulan. Tapi bulan ni dah nak masuk 2minggu kami bayar gaji kat dia tanpa sebab.

Sudahnya terpaksa bawak Damia ke ofis. Cadangnya aku nak jaga je Damia di rumah harini. Biar ayahnya saja bekerja. Tapi Damia dengar saja ayahnya bangun dari tido nak pergi mandi, dah mula melalak. Aku pujuk macam-macam cara tak jalan jugak. Makin kuat dia punya meraung. Sudahnya bila cakap nak bawak Damia pergi ofis terus dia diam. Mood terus baik okey. Bila ajak mandi. Spontan bagi reaksi setuju. Siap angkat tangan kaki mintak bukak baju seluar! Geleng kepala aku tengok feel Damia ni. Pandai punya berlakon!

Dah 3hari bertempek dengan ayah je kemana-mana, tu pasal dia dah buat perangai yang bukan-bukan. Aku tak tahu selama mana boleh bertahan dengan Damia di ofis ni. Sekarang ni saja dia dah mulakan aktiviti 'mengemaskini' meja kerjaku. Habis punah interior meja kerjaku huhuhu... kuciwa diriku....

Kalau harini tak berjalan lancar nampaknya 4 hari berikutnya aku pulak kena korbanku cutiku. Esok dan lusa memang ada perancangan nak bercuti sebab keluargaku dari Perak nak datang. Tapi khamis dan Jumaat??? Macam terpaksa ambil cutiiiii jugak huhu...

Esok Damia kena diperiksa di bahagian Dermatology Hospital Selayang. Kalau takde aral aku akan bawa lagi Damia ke ofis. Teruskan bekerja dengan Damia disisi. Tapi kalau bertukar rancangan, aku akan mulakan bercuti mulai esok hingga hujung minggu ni. Habis cutiku huhuhu....

Harini menulis dengan penuh kekesalan.


10 comments:

e.l.i.s.s.m.i.e said...

tensen kan kalo lambat2 pengasuh baru ckp tak buleh jaga.aku penah bawak nuha separuh hari ke ofiz pun tensen weh..

QuEeN Of 2 Heroes said...

nursery xde ke yg yg sesuai kak? tu yg payah kalo hantar kat pengasuh kan..tetiba je nak cuti...huhu

Wansteddy Tales said...

elissmie... b4 diz penah bw damia ke ois smpi kena perli2 dlm mesyuarat pengurusan. sbb 2 fobia nk bawak damia ke ofis lg. tp harini dh keadaan memaksa t[ksa jgk bwk ke ofis. lg pn yg xsenang mata memndang 2, 3 eko je. yg len suam2 kuku. xde la merungut xtentu hala. dah sah2 ada prob bukan sesaja nk bwk ank g ofis kan huhu

nadya...akak suka pngasuh ni sbb dia je sngup jga lebih msa. nk hntr daily ke taska akak xharap jagaan dorg. damia ni bnyk alahan. risau salah makan salah jaga masuk wad lg cm dulu. nauzubillah...

nza said...

kesiannya..kak nza yg baca n3 ni pn naik stress. Ginilh nasib ibu2 bekerja...problem kalu pengasuh wat hal. Haru biru sungguh...
Nk wat camnekn, org xkn faham masalah kita.

Kak nza pernah tinggalkn 3 org ank sndiri kt umah cz xde pengasuh. Time tu along br 3 th, angah 2thn n Beby xsmpai 1 thn..dan time 2 cikgu xleh langsung ambik coti...redha jelh.

ez said...

sabau wan..dugaan..ko bwk aje damia g opis..wat selambe pon sudah..anak ko pon bkn kacau org wat keje..sabau wan ye..

Wansteddy Tales said...

k.nza... sbnrnya wan sedar gak klu tulis2 cmni org blh bersangka buruk kat wan. tp mmg rs kesal la dgn kejadian ni. rs tertipu pn ada. pengalaman k.nza tu lagi kesian. koman2 wn dpt gak amik cuti terdesak. k.nza pulak terpksa bkorban tnglkn anak2 kecil kat rumah. sedihnya... dpt bayangkan perasaan k.nza msa tu.

k.teq... mslh bg org yg 'buat2 xnk faham' ni kak. dorg bkn xde anak nk komplen2 psl mslh org. tp sngaja buat xnmpk sbb nk sakitkn hati org huhu

♥♥syahadah♥♥ said...

payah la gini..duk mintak cuti cuti..pas tu emergency plak tu..sbnrnya payah juga nak jaga budak2 ni..kita yg jd pengasuhpun kena pkir jugak..org nak bekerja..ko rilex beb..jgn tension2

hati - ema said...

uishhhh..... ni sampai bile plak pengasuh cuti ni..huhuhuhu...

aku kalau bawak meen keje..jwb nyer ngadap dia jer la hahahaha.....

Wansteddy Tales said...

hada... tu la wat aku kusut ni hada. rs geram jugak tp kenangkan anak dia sakit aku kena slow down gak. ye la bukan dia yg mntk ank sakit kn. tp ble dia lmbt bgtau nk cuti tu buat aku hangin. selebihnya frust le, gajinya dah bayar. tapi jaga damia baru berapa kerat hari.

ema... mmg kerjq xjalan pn. tu sbb aku n ayahnya dok bergilir jaga. sep bek sma bhgn kalu len2 tmpt kerja? maunya aku kusut. harini aku amik half day. gasaklah org nk bising huhu

Ain said...

ain pun pernah lalui pengalaman dengan pengasuh nie...

jagaan memang superb tapi kalau bab cuti memang kita susah sesangat... lagi la anak ain taknak ngan orang lain...

terpaksa la kita berkorban ambik cuti atau bawak anak ke ofis...

skrg ni terus decide anto taska.... takde la pening pale fikir pasal cuti sbb nak jaga anak lagi.....