Nuffnang

Saturday, June 5, 2010

Alergik pada minyak wangi

Barulah aku tahu, rupanya aku ni alergik kat minyak wangi. Ades... Sebenarnya sejak berzaman remaja belia lagi aku dah perasan aku ni cepat benar naik alergik. Tapi aku tak sedar punca. Adakah salah makan, habuk atau bahan-bahan harian yang aku pakai macam minyak wangi, bedak, syampu, sabun mandi dan lain-lain. Aku tak perasan mana satu punca yang tepat.

Baru-baru ni aku kenakan minyak wangi Crabtree & Evelyn. Kerana rutin pagi ke tempat kerjaku aku jalani dengan suasana kelam kabut, aku terus sembur je minyak wangi tu ke belakang leher. Hasilnya sampai sekarang naik ruam-ruam kat belakang leher. Itulah... orang dah pesan. Kalau nak taruk minyak wangi kat leher cukup sekadar calit sikit je sapuan dari belakang tapak tangan. Yang aku harung sembur terus ke leher sendiri. Memang cari nahas la.

Sekarang ni nak pakai minyak wangi aku kena hati-hati. Pastikan tidak terus kena kulit. Iye tak ye pun sembur sikit je kat belakang tapak tangan dan sapu sikit-sikit. Mana tahan bau masam keluar rumah kan haha...

Selain tu aku perasan baru-baru ni alergik kat jari telunjuk dan jari manis aku ni susah nak hilang. Nak-nak waktu aku memasak dan makan guna tangan. Makin menjadi-jadi gatalnya. Kalau bersalam dengan orang buat malu je. Keras dan tak empuk langsung jari jemariku. Ngalahkan jari seorang buruh. Ironinya jari telunjuk inilah yang kerap aku gunakan untuk melukis. Kadang-kadang sedang ralit melukis tu, terpaksa berhenti jap barang dua tiga minit sebab rasa tak selesa. huhu...

Aku memang malas nak berpantang makan. Heh!

4 comments:

Izan Ishak said...

wan..xmo pakai lagilah minyak wangi tuh.
tp cam izan pun mmg dulu2 alah tau kat seafood. alhadulillah skrg dah ok bila dah meningkat usia...hehehe
jari jemari dulu x pernah lembut, kasor jee...

i z z a said...

erm..ye la kn kak,sy pn mls nk pantang kalu bab mkn2 nih..hentam smua..pastu mula la sakit situ sini..

Wansteddy Tales said...

izan ~ saya pun smpai skrg masih alah seafood haha... tp bedal jugak lauk sotong fav hehe... minyak wangi tu alamatnya jadi bahan simapanan la lepas ni wuwu.... xde ubt paling mujarab alergik ni. nk kena imun badan tgi je baru leh atasi masalah tu tp ada masa naik balik penyakit ni huhu... walaupn xserius tp bg xselesa kat saya hurm...

Wansteddy Tales said...

izza ~ akak klu boleh semua makanan nk bedal. xnk pantang2. tp itulah. dah makan terimalah 'habuannya' haha