Nuffnang

Thursday, April 28, 2011

Gossip Girl

Tak pasti dah pernah kongsikan kartun ni atau belum. Dah lama lukis. Sekitar tahun 2009. Lukisan tangan ni  hanya gunakan medium pen art. Aku scan dan kemaskan line dengan adobe photoshop. Belum diwarnakan lagi. Dan seperti yang pernah aku maklumkan dulu. Stroke lukisan aku kerap berubah ikut mood. Lukisan ini aku bermain dengan ketebalan garisan.

Tertanya-tanya motif lukisan ni dihasilkan? saja suka-suka. Nak gambarkan situasi bagaimana dengan gosip boleh mencetuskan huru hara. Bermula dari  mulut seseorang, beralih pada pendengar  beremosi, seterusnya menjadi tukang tokok tambah cerita dan sebaran si penyampai. Yang jadi mangsa selalunya tertindas tak faham pokok pangkal kisah. Sudahnya kena sisih tak tentu pasal. 

Sila klik gambar untuk paparan yang lebih jelas. Perkara ni berlaku dimana-mana. Cumanya atas kita. Adakah punya kesedaran bahawa gosip itu sama  maksudnya dengan mengumpat. Dan mengumpat  itu hukumnya berdosa. Tepuk dada, tanya selera... dan iman, lebih wajar :)

3 comments:

syufaa said...

hihi..gosip itu bhye..gosip ini mcm istilah mengumpat la dkt luar ngra..tgk cite gossip girl tu sudah..cth terbaik! :D

bArdbOO said...

kalau diri sendiri yg jadi bahan gosip, mesti rasa terseksa kan? huhu..
Jom Lawat: Blog Bardboo DAN Sweet Child
Hadiah Menarik Untuk Yang Tersayang

Lydia Miza(Aidyl Azim) said...

as salam..pertama kali sis komen sini.mmg lah mengumpat itu berdosa.memperkatakan sesuatu yg benar tentang org pun dosa...buat cerita iaitu memfitnah lagi berdosa...so pandai2 lah dlm mengatur bicara.lbh baik berkata yg baik2 atau diam itu lbh baik..