Nuffnang

Followers

Saturday, April 3, 2010

Kenapa aku dan semua wanita di dunia ini perlu membebel?

Adakah satu masalah untuk baca blog yang meleret-leret? Tak payah tengok lain la. Blog aku ni contohnya. Penulisanku memang panjang lebar. Sebenarnya bukanlah di dalam kawalan. Sebab kalau aku dah set nak tulis sikit hasilnya entry yang panjang jugak. Kenapalah boleh jadi macam tu agaknya? Hurm...

Kalau tanya kat aku, aku suka je membaca blog orang. Takpe kalau blog tu gaya penulisannya kebudak-budakan. Itu personalitinya. Takpe kalau penulisannya panjang lebar. Boleh belajar cara beliau menulis. Takpe kalau ada bahasa yang kita tak faham. Contohnya patah perkataan muda mudi kini kerap gunakan. Bolehlah kita belajar pulak bahasa-bahasa baru. Cey cey... macam la aku ni seorang makcik berusia 50-an huhu. Untuk pengetahuan pembaca yang masih belum kenali aku. Ye aku seorang perempuan berusia 27 tahun. Sebabkan tarikh lahir aku di hujung tahun, bonus untukku untuk perasan muda hohoho.... Hakikatnya tahun ini aku 28tahun. Sekian.

Jadinya aku rasa bagus kita hargai apa saja gaya penulisan blogger. Itu blog mereka, hargailah. Itu cara mereka, terimalah. Kalau orang komplen-komplen pasal blog kita... pedih tak hati? Kalau yang jenis hati tebal konkrit mungkin cakap "Hakak tak kisah, Bedah...." Tapi kalau aku, aku terasalah jugak huhu... Jenis perempuan sensitif mengada-ngada macamku memang begitu. Pengakuan ni. heheh....

Aku bukan seorang guru Bahasa Melayu. Jadi penggunaan bahasa melayuku ibarat lauk campur. Apa je yang aku rasa nak luahkan aku tulis. Kadang-kadang je aku tapis.

Aku suka membebel? Bagi yang kenali aku. Tafsiran pertama tentang Wan atau Epa atau Effa atau auntie atau Pa ialah seorang yang hidup dalam dunia sendiri. Semua yang berikut namaku di kalangan keluarga dan kawan-kawan. Harap maklum. Aku tak reti bergaul. Kalau bercakap aku tak pandai gunakan kesempatan bercakap dengan gaya dan nada yang betul. Pendek kata kalau suruh aku buat public speaking... hancur! Cara terbaik aku berinteraksi dengan orang melalui penulisan. Aku rasa itu yang terbaik :)

Pernah dengar tentang purata seorang wanita bercakap untuk satu hari ialah 30'000 patah perkataan? Aku terdengar dari mana tah. Dan kalau seorang perempuan yang cukupkan kuota ini. Kebarangkalian untuk beliau mengigau di waktu malam amatlah tinggi.

Nak mengelakkan masalah ini cik-cik puan sekalian... Anda perlulah banyak bercakap. Barang ayat-ayat yang tak perlu sekali pun. Bebellah sesuka hati sepanjang hari bagi melengkapkan kuota diberikan. Atau kalau anda takde kawan untuk dijadikan bahan pendengar bebelan anda. Tulislah sebarang karangan, puisi dan sebagainya di dalam apa-apa saja material.

Bagi aku, inilah. Blog. Bagi yang takde blog. Boleh gunakan pelbagai medium lain. Facebook, email, buku log, diari hatta dinding rumah sekali pun. So, pihak lelaki tak boleh komplen kalau isteri-steri anda suka membebel. Itu untuk mengelakkan diri mereka dari mengigau di tengah malam. Itu habit seorang wanita. Perlu membebel. hohoho....

Penat dah aku membebel. Nak layan Damia pulak. Jap lagi nak keluar hiburkan my pingcess. Dah lama rasanya tak bawak Damia berjalan.

4 comments:

NzA said...

hi.hi.hi....kak nza ni pantang jumpa mikrofon, mula la brckp nan stop...tu dpn budak je, kalu dpn public oh, tidak...pemalu gak kakak sorg ni tau....

Itulh reality sorg pompuan..mmg jarang sgt jupe yg betul2 pendiam...
Kt org wat senaman mulut tu..

AyuArjuna BiGoshh said...

saya kuat membebel...mungkin kerana saya rasa lega apabila melepaskannya melalui luahan perasaan tanpa henti..huhu

Qastalani® said...

perempuan. memang membebel ka kerjanya kan!! hahaha. same here!

Wansteddy Tales said...

K.nza... senaman mulut. betul bebenar tu hohoho...

Ayu... sama la ayu. kalau xbebel rs xlengkap hidup ini. bg tension je pendam2. bek bebel sorg. xde sapa dgr pn xpe huhu...

Miss Q... pernah terfikir nk buat tesis psl benda alah ni. tp saya bukan pakar bidang psikology hohoho...