Nuffnang

Kisah terkini Wansteddy's

Thursday, May 5, 2011

Staf Pejabat Pos bermuka ketat!

Muka dia memang lawa. Tapi bahasa.... tidak dijaga.

Tak tahu nak mulakan macam mana. Yang pasti hati aku sedang bergelojak dengan pelbagai rasa sekarang ni. Semuanya gara-gara sikap staf pejabat pos yang kurang ajar tadi. Dan ya, aku dah pos sebanyak 17 hadiah untuk pemenang yang dah emailkan butir diri semalam dan hari ini. Tinggal 3 nama belum berikan maklumat mereka. Takpelah, bagi masa dorang sedia apa yang aku perlukan dalam minggu ni ke minggu depan. Tak kisah pun. 

Yang aku kisah, masa aku letakkan bungkusan-bungkusan hadiah atas kaunter, tiba-tiba  kedengaran keluhan kasar dari staf tu buatkan aku terkejut. Siap cakap "Lain kali nak kirim barang banyak begini, datang waktu pagi!" Tak pernah aku terbaca syarat nak pos laju kena datang waktu pagi. Kalau syaratnya memang demikian, sila betulkan aku. Al maklum, aku bukan pekerja pejabat pos. Aku pergi pejabat pos untuk hantar surat dan beli setem je semata. Tapi dapat layanan teruk macam ni.... sedih dan kecewa aku. 

Ada banyak lagi rungutan dari staf tu. Yang paling terngiang-ngiang kat kepala aku, ayat tadi. Dan beberapa lagi seperti soalan dia pada kawan dia... "Pernah handle 'dia' (rujuk pada aku) ni?" Kawan dia geleng kepala. Nak je aku suarakan dari luar kaunter tu. "Sebelum ni saya pernah kirim banyak hadiah dengan kamu tau".  Tapi tak terluahkan. Tak nak bangkitkan bunga-bunga perbalahan  pada waktu tu. Maka aku katakan kuat dalam hati... "SABARRRR...." Tak pastilah reaksi muka aku saat tu. Tapi dapat aku rasakan bahang panas naik dari pipi meruap ke kepala.

Aku pernah kirimkan hadiah pemenang Make Up Ur Entry Contest. Hadiah pun besar-besar dan agak banyak juga. Tapi iyalah, pelanggan bukan aku sorang. Tak mustahillah dia lupa. Tapi tak perlulah staf yang kerek tu tanya soalan macam tu. Lebih-lebih lagi depan aku, pelanggan dia. Tak ke kurang ajar namanya tu?

Sebenarnya banyak lagi aku nak luahkan rasa sebal ni. Aku tolak rasa yang lain, masa yang diperuntukkan untuk ke sana dan lain-lain perkara berkaitan. Dan puas aku beristighfar dalam hati dan terbit juga di sudut bibir. Kuatkan hati agar tak lempiaskan rasa marah meluap-luap ini kat staf tu. Memang aku terasa hati. Sudahlah sikap begitu, muka masam mencuka, membebel tak tentu hala rungutkan masalah dia. Siap cakap kat pelanggan yang cuba beratur belakang aku dengan kasar "Kak, nak pos laju? Pergi kaunter sebelah, kaunter ni pukul 3 nanti baru siap!"

Pada aku, sibuk ke senang ke, banyak ke sikit ke. Kalau itu dah kerja kamu, buatlah saja. Apa guna orang gajikan kamu duduk di kaunter melayan pelanggan? Bukan menuntut tenaga kamu angkat berat pun. Sebelum-sebelum ni memang aku pernah beli setem dengan dia. Memang aku nampak sikapnya yang tak mesra pelanggan. Tapi hari ini dek kerana terpukul dengan sikap kurang ajar dia, barulah aku bersuara. Aku fikir tak wajar aku luahkan rasa kecewa begini. Tapi kalau tak diluahkan, aku yang rasa geram.

Kawan aku pun pernah terkena dengan staf yang sama. K.Yantz kata "Minah tu memang kerek! Aku pun pernah terkena dengan dia..." Dan mungkin juga pelanggan lain pun pernah berhadapan dengan staf ni. Dan terbuku juga rasa tak puas hati. Cuma , aku fikir, kalau takde tindakan dibuat. Sampai bila-bila aku pergi pejabat pos hadap staf muka ketat ini. 

Aku tak kisah ko tak nak senyum. Tak kisahlah mahal ke murah ke senyuman ko tu. Tapi yang penting, laksanakan tugas tanpa merungut, tanpa menaikkan amarah pelanggan. Kita tegar dengan simpulan standart "Budi Bahasa Budaya Kita". Tapi staf pejabat pos sorang ni, memang patut masuk kursus budi bahasa. Serius aku kecewa.

Nama staf tu dan alamat pejabat pos tertera pada bingkisan hadiah pemenang. Aku malas nak tulis kat sini. Semakkan blog aku saja.

22 comments:

syufaa said...

huhh..klau syufa la kak..
sng je ckp cmni..
"ko nak keje taknak?"

biar kene btg idung sndri..byk songeh.. =.="

MRS. K said...

huhuh.. macam2 hal

AyuArjuna BiGoshh said...

klu hakak dah lama aku belasah ngan ngauman harimau...tak nak keje berenti jerler....huhu..panas2 ni baca entri staff pej pos yang berwajah ketat dan kelat

Wansteddy Tales said...

Syufa... mmg nk sebut sngt2 dah ayat itew. tp xgamak nk bg org dgr.

Wansteddy Tales said...

mrs.K ~ tu la...

Wansteddy Tales said...

AyuArjuna BiGoshh ~ kalau ikut marah ini k.ayu, dgn cermin2 kaunter tu wan tepuk2 sbb geram sngt. tp kuatkan hati je tahan marah. marah2 bkn dpt apa pn, lg buat org n diri sndri skt hati huhu

Cik Puan Nurul said...

wan,napa x pi kat pusat pos laju je terus or kedai2 pos laju tu senang.ekceli staff p.pos xleh nk marah2 sbb bukannya kite guna khidmat tu free tp berbayo betul dak.. lg pun adekah wan dah sesiap tulis nama ats borang.lenkali amik byk2 borg simpan kt umh hehe siap tullis sekian2..patutnya staff tu lg suke bila ade byk org guna khidmat pos laju menyumbang byk kat depa gak apa daa..mebi dia tu mls n teringin gak nk mengular cam org lain gaji dibayar tuk kerja 8 jam tp kerja 4 jam je hihihi.

Wansteddy Tales said...

Nurul~ biasa dah wan berurusan dgn pjbt pos ni Nurul. percaya dgn khidmat kerja juga. awal2 wan dah tulis nama semua pemenang dlm borang. mmg selalunya mcm tu. pengajaran dr hntr hadiah yg lepas. kalau tulis on d spot makan masa lama nk siap. pd wan, xde benda nk kalut. org pn bkn sesak berbaris panjang. ada 3 kaunter, 1 tutup. bila jd kes cm ni, buka la 1kaunter yg tutup tu. staf lain2 ada, tapi xde kat kaunter. yg jd isu bkn sbb dia bengang benda nk pos bnyk. tp sikap dia tu yg terang2 tunjuk sikap xpuas hati. terang2 sound pelanggan. xfikir perasaaan kita ni :(

[-suziey-] said...

lenkali jgn diam..soh dia panggil supervisor dia n buat complain..tunjukkan ketegasan..xde angin xde ribut nape nk marah2..haih memalukan pekerja pejabat pos..org2 mcm ni la yg buatkan org kata yg bukan2 pasal staff pos..hehe tetiba angin plak..sy plak rs malu sbb sy jg staff pejabat pos.. ^_^

Hanz said...

Kalu me kena cenggitu, me suh dier panggil supervisor dier jer..dier nk carik gaduh meh kiter betul2 ajar dier...

Me slalu ke Ikano post office, ok jer...semua staff senyum2..byk kali gak hantar brg/bungkusan byk2, x pernah kena rungut...

Btw, Wan..nk dtg menjemput meh join my current GA. :)

Wansteddy Tales said...

suziey ~ wan biasa pegi pejabat pos lain, layanan bagus2 belaka. bz xbz xpenah lg dpt layanan mcm ni. xsenyum pn xpelah. yg penting uruskan permintaan pelanggan dgn baik. wan kerja dgn gomen. biasa dah dgr sungutan kata staf gomen slow la mcm2 lagi. sbb tu dlm terkena gini terfikir gak, myb harini hari yg susah buat dia. tension ke apa. cumanya xkena gaya lampias kat pelanggan pula. untung la dpt pelanggan xcari gaduh. kalau ikut panas hati tadi, memang rasa nak hadiahkan kata2 magik dah hahaha

CatlinaFly said...

sy lak, pernah terkena masa nak kuarkan duit asb time sengkek2 huk huk....

ada satu tempat sy tak sain, sebab kalau kat bank, org bank akak guide kita...

tiba2 akak tu ckp:

"ni kenapa tak sain kat sini?tak nampak????"

terkedu gak sy...pakkal je dia org tua...aduh nilah sikap kakitgn kerajaan eh..walhal sy pun keje kerajaan, tak pernah lagi herdik org cenggitu...


sabar jelah wan, kerani tu period kot hahaha..

ini masalah attitude diorg nih..tak berbudi bahasa....to mereka yang kureng berbudi bhs ni,what u give, u get back punyelah....

Wansteddy Tales said...

Hanz ~ trimas atas jemputan Hanz, insya'allah wan nak join :D wan xteringt langsung pasal supervisor. Wan pk nk repot kat talian pejabat pos je hahha... tp biar hati sejuk dulu, baru boleh ckp dgn penuh terkawal. klu hubungi dan komplen masa hati tgh panas, confirm marah2 jadinya. repot tah kemana, kita pula bergaduh sakan jadinya huhu

Wansteddy Tales said...

CatlinaFly ~ haih... sampai hati kan. kdg2 wan terfikir, dorg ni marah2 kat umum ni xpk kita punya perasaan. klu salah, tunjukkan. xperlu nk marah2. myb ada silap kita, tp boleh je kita study. mslh sikap ni Cat, kalau xbetulkan, sampai bila2 cmtu juga. kesal betul :(

CaDLyNN said...

bukan nak merendahkan keje kaunter..tapi setakat keje kat pejabat pos tu takyahla nak belagakkan...tak patut die buat macam tu..dah mmg keje die..so die kene buat je la, sikit ke banyak ke..mmg die digajikan untuk buat keje tu...baca entry ni pon rase nk mengamuk jugak..

Wansteddy Tales said...

wan fhm kerja dorg penat. kerja khidmat kena hadap mcm2 karenah pelanggan. tp dia pn kenalah sabar. dan lagi, bkn 1st time wan terima layanan buruk dr staf yg sama. nk beli setem pn selalu rasa bengang kalau beli dgn dia. ingtkn wan sorg je pk cmtu. borak2 dgn kwan td. rupanya dia pn penah dua kali kena dgn org yg sama :(

siti nurkhijah said...

org gitu kena buat report je.. kalau tak nanti dia rasa cara dia tu betul then lebih ramai yang akan kena ngan dia...

kalau ct jadik wan masa tu...mmg cari sakit la minah ni..

yantz-yeem said...

aku wat kesimpulan budak tu mmg x berminat nak kja situ tapi TERPAKSA....kalo kita x wat aduan sampe bila2 kita akn ngadap muka minah kerek tu...at lis bg dia sedor...

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) said...

wan: cakap je mcm ne " awak nak keja ke tak nak?"

ila penah hadapi mcm ne.kat kedai makan.dia buat air. selalu ila tengok dia marah2 pelanggan. tapi ila wat dek je.ada pelanggan yg diam & terpingga2 bila kena marah.

one day ila g makan dgn hsbd. hsbd ila ingat dia tak dengar sbb dia lansung tak paling muka kat hsbd.so hubby repeat order. tetiba dia maki lebih kurang " ko ingat aku pekak bla bla bla?"

hubby mcm terpinga2.oh sbb hubby lambat menjawab. ila sound kat situ jugak sampai dia diam!! berbalas2 jugakla.. pantang betul ila suka-suki maki hsbd aku! lgpun dah lama simpan bila tgok dia maki org lain.

dia punya owner mmg tak boleh buat apa2 kat dia sbb ila selalu dgr org komplen jugak.. kedai itu jarang ila pg kekadang je ila pg. bila nak order air ila mmg suruh kawan yg order sbb menyampah tgok dia.lagi2 bila ila tgok dia marah org tua..

Soo Bakery said...

Wan, sue dengar pun sue naik geramm..mmg kurang ajar staff pos tu.. kalo sue mmg sue dah sound kat dia jaga bahasa u..depan cermin bukan main tampal stiker senyum selalu, mesra..tp realitinya bukan mcm tu..lain kali kalo wan berurusan ngan dia jgn takut soundkan kat dia supaya dia sedar sikit :)
Hehe..bukan nk mengajar ya wan ^-^

mama yusra said...

hadoi..apa punya pekerja la cm2..sgt memalukn! kerja x ikhlas, x reti jga bahasa..geramnye la dgn sikap cm2..klu x nk lyn pelanggan, x yah la jaga kaunter..g la sapu smpah ke, cuci toilet ke, lap meja ke..(bkn nk rendahkn keje cleaner cuma nk suh dia wat keje yg x yah nk nk ngadap pelanggan..) myb wan kena wat something la, repot ke, adu kn mana2 ke...try usha biar pasni dia leh ubah perangai & x de lgi yg jdi mangsa...

BabyIntan said...

Masya'Allah, menopos kot minah tu tak pon sakit jiwa...kalau intan kat ur place mmg dah kena balik minah tu kaw-kaw!

Sedap2 je mulut dia ye, dah itu kerja dia so buat je lah...nie mcm company tu bapak dia yg punya! Eeee...geramnya!

Tapi salute lah kat wan coz tinggi betul kesabaran yg wan ada!