Nuffnang

Followers

Thursday, October 31, 2013

Tips nak ramai kawan

Dalam bulan lepas aku ternampak sebuah buku motivasi adaptasi dari buku omputeh. Tak ingat pula tajuk tepatnya. Tapi lebih kurang pasal "Cara-cara nak bagi orang lain suka pada kita". Dalam bentuk komunikasi. Khas untuk orang yang bekerja dan boleh juga diamalkan untuk kehidupan harian. Aku selak-selak beberapa halaman, sekadar nak baca menarik tak isi kandungan. Dengan harga RM20 aku fikir, kalau google mungkin boleh dapat tips yang lebih kurang sama. Tapi aku lupa. Aku kan malas nak membaca. Baca sekerat, simpan separuh. Novel dibeli pun tak habis-habis nak khatam. Patutnya aku beli je buku tu, biarlah berdikit-dikit baca. Janji boleh dipraktikkan.

Ironinya tak lama lepas jumpa buku tu, berdepan pula dengan situasi yang tidak ingin kita rasai di pejabat. Sampai sekarang terbit rasa kesal sebab aku tak beli buku tu. Hm.... Kat sini tips-tips yang dikongsi dalam buku tu dan aku simpan dalam kepala serta cuba praktikkan sekarang:

1) Sentiasa hadiahkan puji-pujian pada orang lain (meskipun hatimu tidak rela). Aku mengaku aku ni jenis berat nak bermulut manis. Sesetengah individu dikurniakan level tertentu dalam bab sosial. Ada yang boleh jumpa orang sekali je terus boleh mesra. Entah apa-apa topik pun boleh masuk bercerita. Kadang tu dia sendiri pun bukan tau sangat isu tu, tapi buat-buat pandai dan serba tahu. Dan perlu diakui, kadang-kadang bila kita terlajak perlakuan,boleh menyebabkan kenalan baru kita tu rasa annoyed gila kat peel busybody kita ni. So beware bila nak berkata-kata. Jangan jadi kepochi sangatlah macam Mak Jemah. Tapi itulah petua nak bagi orang rasa senang hati kat kita. Siapa tak suka bila dipujikan :P

2) Kalau terasa kena sisih, cuba tarik balik kawan-kawan yang terhasut tu untuk buat kerja berkumpulan dengan anda. Yang ini sedang aku praktikkan. Dan alhamdulillah... nampak kesan positifnya. Impaknya ternganga juga pelaku itu dibuatnya haha.... Kau pikir kao sorang je pandei psikokan orang ya. Mari kita uji siapa yang lebih handal! ahhahahaaa...

3) Sentiasa ringan tulang hulurkan bantuan. Dan pastikan anda nyatakan hasrat itu secara terbuka. Perlu dipertonton oleh saksi-saksi lain. Dalam erti kata kasar, nak menunjuk, macam riak. Tapi realitinya, kalau ko buat baik sangat pun. Ringan tangan banyak mana pun. Buat senyap-senyap... Orang lain tak tau, orang yang tak suka ko tu tetap akan cari kesalahan ko. Bila buat silap sikit je, pummmmm heboh 1 kampung. Macam ko buat salah besar. Walhal benda ciput je. Apatah lagi jika kesilapan tu besar, lagi grandlah kena maki. So kalau nak buat baik biarlah orang lain nampak dan dengar. Saksi itu penting. Kredit untuk diri sendiri juga sebenarnya. Orang nampak, orang akan puji. "rajinnyaaa Bedah tu." Sekali lagi aku nyatakan, siapa tak suka kena puji, kan...

4) Laksanakan tanggungjawab dengan seikhlasnya. Benda ni paaaaaaaling penting. Kalau ko sekadar nak menunjuk, canang 1 pejabat ko buat macam-macam. Tapi haram satu benda pun tak jalan. Baik ko diam je. Sebab orang lain menilai. Kalau tak orang sekeliling yang menilai, myb orang dalam lingkungan lebih besar. So, nak buat apa pun jangan sesekali dengan niat tak baik. Kerja biarlah kerana Allah. Bukan sebab nak tagih puji je. POYO orang kata.

Itu yang aku ingat dan aku rumuskan. Selebihnya mungkin aku akan cari juga buku tu bila-bila masa free. Kat Alamanda je pun. Orang Putrajaya je, tapi jarang gak aku merayap kat shopping complex tu. Takdenya aku nak merayap hari jumaat tengah hari macam wanita-wanita lain tu. Aku lebih suka memerap depan pc hadap FB yang hanya boleh online waktu rehat lalalala....

1 comment:

Mummy ZaraZarif said...

hehehe...mari amalkan...menariks..