Nuffnang

Followers

Wednesday, August 27, 2014

Lukisan mewarna

Menjejak hasil lukisan sendiri. Itu pun terfikir nak cari balik setelah bos Library maklumkan terjumpa lukisan aku secara online. Kebetulan aku ke bilik bos nak pass gambar raya anjuran admin dan kementerian minggu lepas. Tup-tup terpandang kat atas meja beliau sebuah lukisan hitam putih. Cam kenalll je macam kenallll je. Sah! Lukisan lamaku~ Haha... Nostalgik sungguh. Malu pun ada. Skil zaman muda belia dulu, teruk sungguh. Tutup muka! haha...

Lukisan ni semua sempena projek buku mewarna anjuran Jabatan Penerangan Malaysia. Sampai sekarang, masih dicari-cari lagi sementelah ada ahli Panitia sharing dalam blogspot Sk Parit Kasan. Mungkin drawing tu dorang amik dari buku mewarna dan scan.  Aku copy dan adjuz balik lighting supaya gambar lebih terang. Tapi tak dapat yang sama dengan kualiti asal. Nak kena geledah balik folder lama artwork-artwok zaman bekerja kat Jabatan Penerangan dulu. Sekarang  kat Kementerian baru ni, mana buat dah projek buku-buku mewarna ni. Nawaitu nak buat tu memang selalu ada, untuk suka-suka je. Tup-tup dapat offer, sementelah bos Library mintak tolong hasilkan 2 drawing baru sempena bulan kemerdekaan. Projek baru? masih dalam proses research dan sketching.

Sementara tu layan dulu drawing lama ni. Tengoklah bila mood bagus, aku cari balik drawing asal yang lama-lama. Boleh la sharing dalam blog.

Rasa macam nak lukis balik versi baru 3 Malaysian girl ni. Maaflah inking serabut. Memang tangan keras aku ni haha...

Lukisan ni antara fav aku sendiri, sebab aku study betul masa nak create line bangunan tu. Sebelum tu kemain banyak sketch bangunan dan kereta aku buat, untuk praktis. Serius, tangan aku keras lukis benda tak hidup. Esp bangunan dan kereta. Aku suka lukis orang je, terutama sekali perempuan. Dari zaman sekolah cenggini. 

Ni pun salah satu drawing fav aku. Inspirasi dari drawing buku mewarna Winnie the Pooh karektor Pooh bersama Tigger dan Piglet. Tapi kurang sesuai budak 3 tahun nak warnakan. Banyak sangat elemen nak kena kaler. Teringat satu ketika aku nampak ada budak warnakan muka budak bawak kompas tu dengan warna hijau. Oh, inspirasi dari watak The Hulk gamaknya haha... Tapi aku memang enjoy tengok budak-budak mewarna. Suatu kepuasan tak terucapkan kat situ :)

Antara lukisan fav kengkawan aku. Lukisan ni memula dulu jadi drawing tetap join contest. Lepas tu baru drawing yang satu lagi tu jadi fav dorang. Sejak masuk member opis baru, takde dah khidmat melukis aku diperlukan. Mamat tu memang otai drawing kartun. Aku banyak gak study drawing dengan Zaiman. Dan sampai sekarang still admire bakat drawing kartun beliau.

Ok tu je dapat aku share. Entah bila dan kat mana nak carik drawing lain tah la. Ada masa aku cer try test cari. So far enjoy je dulu hasil yang ada ni. Er... kurang sesuai untuk buat naskah mewarna, sebab kualiti kurang, file kecik. Kalau aku jumpa actual lukisan. Aku scan dan sharing semula, insya'allah...


1 comment:

Anonymous said...

salam.leh x wat lukisan utk mewarbna tema membaca

tq.....