Nuffnang

Followers

Sunday, September 10, 2017

Debaran HPPNK2017!

Hai korang... dah lama kakak tak update blog kan. Busy... alasan cliche haha... Sebenarnya kakak dalam proses menyediakan bahan-bahan promosi Hari Peladang dan Malaysia Food Festival 2017. Event ni dianjurkan oleh Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani bersama Jabatan dan Agensi.

Untuk makluman korang, event ni berlangsung dari 28 sept (khamis) hingga 1 oktober (ahad) 2017 di MAEPS, Serdang. Kejap je kan? Event ni tak sebesar event MAHA. Tapi tetap meriah dengan macam-macam wow factor terutama sekali bab makanan dan pelbagai program lagi.
Inilah antara info tentang event HPPNK2017. Fresh from macbook ni. Dah siap, terus update. Macam MAHA, kat HPPNK pun ada Empayar Makanan atau nama famousnya Food Empire! Kakak tak sabar nak try sendiri pelbagai menu rare nanti. Antaranya ada sate tuna, kelapa leleh, lemang sushi , kuro prawns dan lain-lain lagi. 

Kakak pernah makan sate tuna masa event anjuran Jabatan Perikanan Malaysia kat Restoren Satay Station, Ampang dulu. Memang lain macam rasanya. Sedap, fresh dan yang penting... menyihatkan! Kakak syorkan korang jengah laman perikanan. Tak rugi membeli, sudah makan... puas hati.

Aik Chef Zam pun ada? aah... beliau akan conduct demonstrasi masakan, LIVE! Ladies-ladies cantik manis yang rajin memasak tu, meh la datang HPPNK. Jom tengok sendiri chef popular buat demo memasak. Sambil-sambil tu kita belajarlah kupas kulit bawang ye hehe...

Untuk kanak-kanak pun ada tarikan juga. Ada petting zoo dan pameran ternakan. Lagi best akan ada artis popular memeriahkan event ni nanti. Kita ada Fara Fauzana atau Fafau yang comey tu. Ada Mat Dan mat salleh Kaki Jalan yang terer cakap Ganu. Dan Yabang dari Kumpulan Khalifah. Dok teringat pula kat lagu best dia, Ustazah Ayu Hobi Bertani. Harap-harap dia nyanyi la lagu tu masa event n HPPNK tu nanti. 
Mesti korang tertanya-tanya kan apa benda la Mobile CTC ni? Kalau tak kerana kena buat design HPPNK ni, kakak pun tak tahu kahkahkah... Rupanya benda ni kenderaan bergerak yang sediakan perkhidmatan untuk pelanggan luar bandar. Contohnya klinik gigi bergerak, JPJ dan macam-macam lagi. Jomlah datang update lesen memandu kat HPPNK nanti.

Ni drone pertanian ye. Selama ni akak cuma tahu drone ambik gambar dan video dari langit tu je. Rupanya sekarang ni dah macam-macam jenis drone dicipta. Nak-nak untuk tujuan pertanian. Drone ni akak dan team shoot gambarnya sendiri kat Penang bulan lepas tau (eh, bangga tak semena-mena haha).

Kakak nak cerita banyak pun macam tak surprise pula. Apa kata korang like laman facebook rasmi @HPPNK2017 untuk tengok sendiri info terkini mengenai event ni dan ambil peluang datang ke MAEPS ye. Kalau singgah, roger-rogerlah kakak. Kalau takde aral, insya'allah kat sanalah kakak berkampung 4 hari nanti. Ada beberapa plan kakak dan team tengah rancang nak buat. Mudah-mudahan segalanya lancar dan menjadi.  Seriau jugak, tapi kakak take the challenge, Bring it On!

Jemput datang #HPPNK2017 ye. Jumpa kita kat sana!
#moa #ourfoodourfuture #TerimaKasihPeladangPenternakNelayan

No comments: