Nuffnang

Followers

Monday, October 21, 2019

Jom Cuti-Cuti Singapura!

Hai geng!
Hari ni aku nak share some good info berkenaan beberapa tempat yang dikatakan menarik di sekitar Singapura! Yes! Singapura gais, sebelah je dengan Malaysia. Jiran kita. Okay sebelum aku nak pergi kepada info menarik mengenai tempat-tempat tu, aku nak kongsi dulu sedikit tips untuk ke sana menaiki flights.
Throwback bersama cik Mia. Seperti yang korang dah tau, banyak lagi pengangkutan darat untuk ke sana. Tapi ia akan memakan masa yang lama la untuk sampai ke sana bagi korang yang tinggal jauh dari selatan tanah air. So here some tips mengenai flights yang ada.


Untuk flights ni banyak pilihan airline yang disediakan. Mula-mula korang search je dulu Singapore airlines flights. Then dia akan keluar beberapa result and aku suggest korang cari yang booking through Traveloka. Sebab traveloka ni banyak promo and dia akan view bebarapa pilihan flights yang available untuk date korang tu.
Kredit foto: nomadicnotes
Since tak jauh mana pun nak ke Singapore tu, aku just pick je yang murah sikit. The best Jetstar Flights, penerbangan ambik seawal 9 pagi. Dari KL, akan ambik masa dalam 1jam 10 minit je truly worth it compare naik bas atau drive sendiri. 5 jam nak sampai sempadan tu, belum kira lagi jem berduyun-duyun kat imigresen. So naik flight ni bagi aku akan save banyak gila masa korang. Boleh spend habis-habisan kat Singapore nanti. Ingat pesan aku ni, ambil yang dari Traveloka tu, kalau korang tak percaya, sila la compare sendiri ye.
So tanpa melengahkan masa lagi, jom aku bawa korang ke top 5 destinasi yang meletop! Kat Sinapore ni.
1. Merlion Towers
Kalau dah ke Singapura tak sah kalau tak bergambar dengan Merlion ni ha. Kalau kat Langkawi kita ada Helang sebagai satu ikon tempat pelancongan, kat Singapura ni pula dia guna Merlion sebagai simbolik kepada Singapura. Apa ke benda Merlion ni? Ini ada gabungan daripada Mermaid + Lion = Merlion.
Merlion Towers ni terletak di Pulau Sentosa. So kalau ada yang nak ke sini, boleh terus menuju ke Merlion Towers ni. Pemandangan nya sangat superb, sesuai sangat untuk berselfi dengan patung Merlion setinggi 37 meter ni. Tambahan pula terdapat tasik yang cantik di sekitar kawasan patung Merlion ni. Standby la untuk bergaya kat sini!
2. Universal Studios Singapore
Universal Studios Singapore ini merupakan salah satu daripada 6 theme park universal studio yang ada di seluruh dunia. Gah bukan? Universal Studio Singapore ini terletak di Pulau Sentosa. Ia merupakan satu tarikan yang sangat popular bagi mereka yang melancong ke Singapura. Lebih-lebih lagi bagi mereka yang datang berkeluarga. Ini adalah destinasi yang tepat. 
Terdapat 7 zon yang korang boleh lawati dalam theme park ni. Antaranya ialah Hollywood, New York, The Lost World, Madagascar, Ancient Egypt, Far-far Away dan Sci-fi City. So kalau korang nak datang ke sini, make sure datang awal okay. Sebab masa opening hour dia je orang dah start beratur. And aku prefer korang untuk beli tiket lebih awal compare dari beli kat kaunter yang disediakan. Mana la tau dapat promo, murah ler sikit. Gitu
3. Singapore Botanic Gardens
Bagi penggemar bunga dan tumbuh-tumbuhan hijau, korang boleh datang ke Singapore Botanic Gardens ni. Ia merupakan satu-satunya tropical garden yang mendapat anugerah UNESCO World Heritages Site. So, apa yang ada kat dalam ni? Korang boleh menyusur laluan pejalan kaki yang disediakan dalam kawasan ni. 
Sepanjang perjalanan, korang akan jumpa tasik yang nyaman, taman bagi tumbuh-tumbuhan hiasan, taman bonsai, taman orkid, ukiran-ukiran yang menarik  dan banyak lagi kawasan-kawasan unik yang menjadikan botanic garden ni sebagai salah satu pemegang anugerah UNESCO. Jangan lupa untuk ke sini dan melihat sendiri keunikan taman ini!
4.  Cove Waterpark
Kredit foto: Tripcarte

Apa benda pulak cove waterpark ni? Haa. Ini la salah satu waterpark yang boleh dikira agak besar di Singapura! Waterpark ni bukan sahaja menjanjikan kepuasan yang berlipat ganda, malah akan membuat adrenalin korang tu memuncak ke maksima. Banyak aktiviti berasaskan air yang disediakan kat sini. Kalau nak buat semua, korang memang kena spend one whole day untuk lepak kat dalam waterpark ni je.
So aku senaraikan sikit la apa aktiviti yang syok korang boleh buat kat dalam waterpark ni. Antaranya:
Adventure River
Whirlpool Washout
Spiral Washout
Pipeline Plunge
Tidal Twister
Riptide Rocket
Dueling Racer
Met Waze
Splashworks
Big Bucket treehouse
Yang aku list ni mana yang tak melibatkan aquatic animal. Kalau korang nak tau, dorang juga ada aktiviti yang membolehkan korang lihat dan rasa sendiri berinteraksi dengan haiwan-haiwan akuatik yang ada. Kalau nak rasa semua, wajib spend 1 atau 2 hari kat sini. Tak menyesal.
5. Bugis Street
Kredit foto: Miss Tam Chiak
Tadi dah seronok-seronok, tak sah kalau tak shopping souvenir nak bawak balik kan? Ini antara tempat yang korang boleh datang and shopping habis-habisan. Kat sini dorang ada jual macam-macam jenis barang. Makanan yang halal pun banyak. Kalau kat Malaysia, boleh kira macam kat Jalan Tar. Harga pun berpatutan. So tak perlu nak pergi beli cenderahati kat tempat lain dah. Semua korang boleh beli kat sini. One stop station bak kata omputih. 
Orait gais. Setakat ni, sekian dari aku untuk sharing session mengenai top 5 tempat yang korang boleh habiskan masa kat Singapore ni. Nanti lain entry aku share lagi tempat-tempat menarik okay. Jangan lupa , plan baik-baik cuti korang tu. Kalau boleh jangan habiskan masa atas jalan je nak kesana. Simpan masa tu untuk korang berlibur di destinasi yang ingin dituju. Sampai jumpa lagi. Bye!

No comments: